Sigma eller begagnat Nikkor?
Har nu totalt ca 5300kr dels lite från innan, julklappspengar och en del från den senaste beställningen. Kommer troligen komma upp i 6000 rätt snart då jag har en del beställningar som väntar så jag har en fråga till er.
Ska jag satsa på ett begagnat Nikkor 80-200mm 2.8 (som kan kosta mellan 3000-60000kr) eller ska jag satsa på ett nytt Sigma 50-150mm 2.8 (kostar runt 6000kr inkl. frakt)?
En del säger att Nikkorvarianten är "föråldrad" medan andra säger att den är jättebra. Samma sak med Sigmas förutom att den har problem med frontfokus osv.
Skulle vara trevligt med råd ^__^
Objektivet ska mestadels användas till hästhoppning inomhus och ja jag har redan ett Nikkor 50mm 1.8 :)
Menar du inte 3000-6000 istället för 60000? ;)
Det bästa vore väl om du fick nys om ett begagnat Nikkor i närheten av dig och du kan få testa det innan du köper, och innan det gå till en fotoaffär och be att få testa Sigmat ;)
Finns inga Sigma 50-150mm 2.8 här i någon fotoaffär inom några mils radie utan det som skulle kunna säljas är svindyra 70-200mm 2.8 :) Får leta efter begagnade Nikkor men de flesta finns i Gbg/Sthlm x/
Men vad tycker ni om gluggarna? Om någon har provat dem…
Jag skulle absolut satsa på Nikon gluggen. Har ju den själv och absolut inga problem med den. Har hört mycket blandade åsikter om Sigmaoptiken.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jag tycker du ska satsa på ett Nikkor 80-200/2,8 eller ett Sigma 70-200/2,8 som jag vet både .Linda. och .emelie har!

Sigmagluggen kan du ju alltid skicka på kalibrering av fokusen om du vill. Och det går ju på garantin så det kan du i princip göra direkt vid köp skulle jag tro.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Jag har tyvärr inget råd om vilket objektiv du ska köpa då jag själv inte har någon erfarenhet av dem.
jag skulle köpt nikkor gluggen
Begagnat Nikkor!
Annars kan du ju spara lite till och köpa ett sånt här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=70-200macro_nikon
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Ja, tack för alla råd! Dock känns det lite väl tajt med 80 ibland. Brukar ha fast 50 och tycker att den brännvidden är en bra början. Om man tex. ombeds att ta vinnarporträtt på ett lag i någon div. så måste man ju stå flera mil ifrån för att få med alla. Det är en nackdel men samtidigt är det begagnade mer prisvärt och känt för att vara riktigt skarpt.
Svårt…
#11 Du skulle ju i så fall kunna ha med dig ditt 50 också, och byta om du skulle behöva kortare brännvidd.
Precis som Emelie säger, det är ju bara att ta med 50mm optiken också isåfall. Den tar ju knappt någon plats.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Ja, det är ju sant. Men funderar fortfarande på om 80 inte är väl tajt att börja med. Man måste fortfarande få plats till hinder och dylikt… Svårt det här!
Men ett 70-200 då? Lite bättre.
Du får helt enkelt stå långt ifrån hindren xD (hur långt ifrån måste man stå i meter ungefär om man har ett objektiv som börjar på 55mm eller ett 70mm?)
/ ElinH
Men dock mycket dyrare x/
Ja, fast problemet är att jag främst ska använda det i ridhus där det är rätt tajt om utrymme. Men har slängt iväg ett mejl till en kille som säljer sitt Sigma 50-150mm 2.8 för 4400kr, får se vart det leder.
#16 Men å andra sidan så får du ju inte så bra zoom då, fast det går ju alltid att beskära i datorn. :)
Men jag har hört att det objektivet har fått väldigt mycket kritik (som alla andra då menmen xD), men om det funkar bra vore det underbart eftersom jag själv skulle kunna tänka mig ett sådant ;)
/ ElinH
#16 Jag läste det här om 50-150 2,8 objektivet
"Optiken är en sk DC-optik vilket innebär att den enbart är avsedd för digitala systemkameror med sensor i sk APS-C-storlek och kommer på dessa att motsvara ca 80-230mm."
/ ElinH
**Fick hem mitt Sigma 50-150mm 2.8 igår och jag är väldigt nöjd s behöver inga fler tips men tack! :D
**

Gratis till ett bra köp. :)
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson