Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 02-kritik-rörelse
Läst 786 ggr
Cikoria
0

Skarpa rörelsebilder...

Hur jag än gör så blir mina bilder dåliga. Dom blir suddiga och mörka, vad gör jag för fel? Är ganska ovan med systemkamera då jag typ nyss fått den. HAr en Sony A100… Skulle bli mycket tacksam om någon kan hjälpa mej, och inte bli sur om jag frågar om vad saker är…

angelinabergenwall
0

Det ska inte vara några problem med Sony a100, har den själv och fotar galopp med den.

Vad har du för glugg?
Och vad använder du för inställningar när du fotar?

Cikoria
0

Glugg?! O.o Idag hade jag den iaf inställd på rörelse med snabbaste slutartiden…

senna
0

glugg = objektiv.

Cikoria
0

Ahaa :P Har det som följde med kameran och så har jag ett som det står 28-210MM/F4.2-6.5

Russtoka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bra ljus, kortslutartid. Kort objektiv. Följ med i hästens rörelseriktning. Ett exempel:

angelinabergenwall
0

#2 Om du har slutartiden inställd på den snabbaste så är det väldigt lätt att det blir mörkt. Det måste vara väldigt ljust för att du ska kunna använda dem.

Men har du läst manualen som följde med kameran?

Cikoria
0

Kort slutartid har jag, kort objektiv?

Russtoka
0

37 Jag menar med kort objektiv att man använder ett som är runt 35mm (det är troligen det som sitter på) Om du använder det andra objektivet (28-210MM/F4.2-6.5) så zooma inte. Längre objektiv - det längsta på zoomen - stjäl mycket ljus och det kan bli oskarpt vid rörelse.

neonrosa
0

#8 Det hänger ju inte på brännvidden utan på bländaren.

Anna
0

#9 Jo, det är ju det hon säger också ;) Zoomar man in till 300mm på ett 70-300/4-5,6 så blir ju bländaren 5,6. Zoomar man ut till 70mm med samma optik blir ju bländaren 4.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

angelinabergenwall
0

Men det handlar inte bara om bländaren. Vid längre brännvidd blir det ju större chans att bilden får skakningsoskärpa. Men å andra sidan så har ju a100 bildstabilisator i huset så det reducerar effekten en aning men inte hur mycket som helst.

Men jag tycker fortfarande att du borde läsa manualen ordentligt för att förstå dig på kameran bättre ^^

Cikoria
0

Och jag fattar typ ingenting O.o brännvidd? O.o Bländare? Du framstår jag ju som en riktig idiot -_-

Cavello
0

En anledning till att du inte får skarpa bilder är att du inte förstår själva kameran. Prova sportläget och se om du hjälper och plugga på fototermerna.

Brännvidd: Själva zoomen

Bländare: Bestämmer skärpedjupet och dels slutartiden

neonrosa
0

#10 Joodå, det förstog jag att hon menade ;)

Cikoria
0

Okay O.o