Vilket objektiv använder du minst?
Vilket av dina objektiv använder du minst just nu? Tala gärna om varför också.
Det objektiviet jag använder minst för tillfället är mitt Tamron 70-300/4-5,6. Det beror mycket på att det har lite för dålig bländare för den här årstiden, men även att jag fotar mest inomhus nu, och då behövs inte så mycket zoom.

Använder aldrig mitt Tamron 55-200/4-5,6 längre då jag hellre använder 70-300/4-5,6. Tycker det känns bättre att kunna använda längre zoom om man vill..
För tillfället mitt tele, canon 70-200/4L. Visst går det att fota med trots mörkret, men jag har inte riktigt inspiration för att zooma… Vidvinkel och makro är det som gäller nu. :)
Jag använder mitt tele Tamron 70-300mm 4-5.6 minst just nu. Även fast jag fotar en del hästsport så använder jag då Nikkor 50mm 1.8. Det är lite för mörkt för att använda den optiken nu :)
Tamron 70-300/4-5,6 används minst nu.
Använder telet 80-200/2,8 istället när jag behöver zooma. Makron (Tamron 90/2,8) och kitobjektivet Sigma 18-50/3,5-5,6 används till lite studiofoto och sådant.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Det som följde med någon av mina gamla kameror, ett så kallat Kitobjektiv. Kan nog vara 35-70mm och säkert ingen vidare bländare. Minns inte ens och orkar inte leta fram det. Sen har jag ett skrotat Sigma 70-300 5.6 därikring som jag aldrig heller använder men gjorde det mycket under många år. Det är ganska slitet och sitter nog fast på min gamla analoga Canon bara för att skydda kamerahuset. Så de två slåss om jumboplatsen.

Det jag andvänder minst är mitt kitobjektiv 18-55.

Minst använder jag mitt 18-55 eftersom jag kommer sälja det snart. Annars är det nog mitt 150mm 2,8 jag använder minst.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Jag använder inte heller kitobjektivet speciellt mkt :)
Minst just nu är nog 300 2.8L men det beror nog på att jag inte har varit på så mycket sport på sistonde "/
Använder väl telezoomen minst just nu, men det beror helt på vilket som sitter på. Inte så duktig på att byta objektiv, så jag byter väl när jag verkligen är i behov av det andra objektivet. Just nu är det kitoptiken som sitter på.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Kitgluggen, Nikkor 18-55/3,5-5,6.
#11 Prao på en dagstidning så lovar jag att du kommer bli riktigt bra på att byta objektiv. Där byter de 3 gånger på 10 minuter minst :) Egen erfarenhet.
#13 Ja, försöker träna, sist vi bytte optik lyckades jag faktiskt (otroligt nog).
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Kitgluggen 18-55 använder jag så gott som aldrig, den ligger bara och skräpar (rätt åt den!). Sen har macrot (60mm 2.8) vilat ganska mycket på sistone också. Oftast sitter 50/1.8 eller 70-300 på kameran.

Har ett Canon orginalet 18-55 mm och ett sigma 80-300 jag använder nog båda lika mycket!
Använder sigmaobjektivet när jag fotar hästarna ute i hagen och canonobjektivet när jag fotar inomhus eller människor osv.