Lokal hästhoppning
Idag har jag varit och fotograferat lokal hästhoppning på Växjö Ridklubb. Tog ca 400 bilder, och då verkligen ansträngde jag mig för att inte ta så många! Brukar bli det dubbla annars…
Det blev en lyckad dag med många fina ekipage. Strax efter att jag anlänt kom det fram en man och frågade vilken tidning jag arbetade för! Då fick jag snällt förklara att jag bara.. frilanserade, eller hur man ska säga. Han berättade att han hade en Nikon D200 och vi pratade en liten stund.
Här kommer fyra hoppbilder från dagen. Vill ha massor av kritik, bra som dålig!
Nikon D50, Tamron 70-300/4-5,6
Bild 1: En skimmel över ett 90cm högt plank.
MVH Anna Attlid
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Bild 2: En fux över en 1 meters rättuppstående.
Bild 4: Ett glatt ekipage som här hoppar ett blågult hinder.
Så, vad tycker ni? Vad kunde jag ha gjort bättre?
MVH Anna
Vad roligt , det där med mannen :)
Jag tycker alla bilder är jätte härliga ! Fint ljus och fina färger . Dock en sak som jag fastnade lite på var bilden på fuxen - dom två mittersta vita partierna på hinderbommen ser nästan ut att sitta i hop med marken . Lite synd . Kanske hade man också kunnat klona bort det blåa på höger sida vid staketet . Annars kanon bilder tycker jag ! :)
/ Lina
Jag tycker alla bilder är superfina! :') Eftersom jag inte kan så mkt om fotografering kan jag inte ge några råd.
MVH; Felicia

Första bilden är taget för tidigt.
Dom andra bilderna har ud beskurit så man inte ser bakbenen vilket är ett bra "fusk". Brukar jag ofta använda dig av om det är hoppning på låga höjder.
Men reagerade lite på färgerna på dom bruna hästarna. Du har nog dragit upp färgerna för mycket, man kan se det på #1. Färgern i ansiktet blev kostig där oxå.

#0 Gillar det fräcka ögonblicket och att det är från sidan, fina färger och lagom suddig bakgrund. Man fokuserar på ekipaget. Hade nog blivit ännu bättre ifall ryttaren tittade framåt istället för ner i backen, men det är inget som du kan rå för :D
#1 Ryttaren ser väldigt förskräckt ut annars bra skärpa och vinkel. Kul med beskärningen, inte den vanliga med hela hästen med. Det är några vita fläckar vid hästens bog som kanske kan tas bort i photoshop.
#2 Gillar inte vinkeln så mycket och man ser nästan inte ryttaren. Staketet i bakgrunden stör så att bilden ser sne ut. Annars klara fina färger.
#3 Kul men den skrattande ryttarinna. Du har fångat ett fint ögonblick. Skulle nog kunnat bli ännu lite bättre om du väntade lite tills bakhovarna släppt marken. Skulle också den kunna rätas ut lite så att staketet i bakgrunden blev rakt. Då skulle nog bilden se mer rät ut.
Haha Det blev rätt mycket. Mina första kommentarer, detta är bara vad jag tycker som sagt fotade jag hästar första gången idag så jag är inte något proffs på att ge kritik. Men jag hoppas att du, Anna, fick ut något av detta.
#6 Tack för kritiken!
Faktum är att jag faktiskt inte har dragit upp färgerna någonting alls. Har dragit lite i levels på dem men inte mycket. Det var direkt solljus på alla bilderna, kan vara därför kanske?
#7 Tack så mycket. :) Roligt med långa kommentarer.
MVH Anna

#8 jo det kan vara det oxå. Men annars var dom riktigt fina :D
#9 Tack =) Första gången jag var på hopptävling med D50:n så jag är nöjd även om det inte blev några toppresultat. Det dammade något förskräckligt också, det blev som en vit dimma när man skulle fota hindrena en bit bort.
Nåja! ;)

#10 Fick du problem med AF då?
Hade jag med min nikon, den fokuserade på dammet i luften.
#11 På en eller två bilder tror jag.
Det var en väldigt liten bana och många hinder med snäva svängar - jag hade tänkt testa lite manuell fokus men allt gick så snabbt så jag vågade inte riskera många bra bilder. ;)

#12 Jag måste erkänna att jag aldrig vågat använda manuell fokus.

det känns dumt att kommentera egentligen, för jag skulle aldrig kunna t a sådana här hoppbilder, men jag sänder lite synpunkter i alla fall.
Det är fina bilder även om bild 3 inte säger mig någonting, den är inte alls av samma klass som de andra. Ansiktet skymt, osmickrande vinkel, jättemage på hästen, och för tight beskuret - omöjligt att bilda sig en uppfattning om hindret.
Bild 1 o 2 är jättefina o säkert sådana som ryttarna skulle bli överlyckliga om de fick tillgång till. Bild 4 är tack vare ryttarens ansiktsuttryck en kanonbild som skulle kunna pryda en lycklig roman eller film med en titel som "Seger för Lotta" eller något sådant. Snyggt med sanden som skvätter också. Högsta betyg på bild 4 från mig.
mvh Jenny
Attlid: varför ansträngde du dig att fota lite? Fota massor, du fotar ju digitalt!
Sen undrar jag varför du ville fokusera manuellt? Det borde i o f s fungera om du fokuserar på hindret i förväg och behåller skärpan där, så brukar jag göra även när jag fotar automatiskt.
#14 Tack så mycket! Håller med om bild 3 faktiskt, valde att inte lägga upp den på hemsidan efter lite närmare betraktning av den.
#15 Mestadels för att det blir väldigt jobbigt att gå igenom så oerhört många bilder på datorn sedan, och sedan berodde det en hel del på att jag även ville koncentrera mig lite mer på vinkel, del av galoppsprånget osv. På dressyrtävlingarna jag varit på hittills (detta var första hopptävlingen för mig med D50:n) så har jag bara tagit och tagit och tagit och sedan fått många skräpbilder.
Varför jag ville fota manuellt? Vill lära mig helt enkelt. Autofokusen utlovar ju, nästan, bra bilder men med manuellt är det ju svårare.
MVH Anna
#16 OK! Ja, många bilder tar tid, minst sagt…

Alla bilder var jättefina, så nu tänkte jag väl ge lite kommentarer.
#1 - Bra skärpa och bra färger. Tycker däremot att ögat dras mer mot ryttaren än mot hästen, och det är ju hästen som är det "viktigaste" i bilden.
#2 - Även den här bilden var väldigt fin, med mycket bra skärpa. Däremot var färgerna i bakgrunden lite väl… limegröna, nästan? Sedan tycker jag att den kanske var fångad lite sent i hoppet.
Oäh, nu hinner jag inte kommentera mer om jag inte ska komma för sent till skolan. xP

Oj oj oj! Vilka vackra bilder!
Jag gillar den första bilden så sjukt skarpt! Hästen ser så himla maffig ut, mitt i språnget, med manen fladdrandes och den lilla ryttarinnan. :D Helt underbar bild!
Sen är ju nummer 4 helt guld också, då ryttarinnan ser ut som att hon skulle kunna explodera utav glädje!
Har du tagit reda på vad dessa personer heter så att dom kan få se bilderna? Jag hade blivit sjukt stolt utav att få vara med på en utav dom här bilderna. :)

Kommer aldrig att kunna ta lika bra bilder som dig Anna, men jag kommenterar ändå.
För det första vara lla bilder så otroligt vackra! Vilken värme du får in i bilderna, och glädje. Ser ju så roligt och enkelt ut!
Bilden i #1 var lite överexponerad tycker jag, annars var alla bilderna bra. Synd att du kapade bakbenen lite på första bilden.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
#18 Tack så mycket!
#19 Tack =) Jag vet vad alla ryttare heter samt deras hästar, och jag har mejlat Växjö Ridklubb där tävlingarna hölls och frågat om de är intresserade av bilderna men inget svar… ännu. Gjorde likadant med ponnydressyren jag var på för ett par veckor sedan i Vimmerby och de tog glatt emot bilderna, plus att en av ryttarinnornas föräldrar kontaktade mig och ska nu köpa ca 20-30st bilder av mig. :)
#20 Tack!

#21# Så roligt! Jättefina bilder, tänk på att försöka ta när de är mitt över hindret nästa gång;)

vad har du för f-tal och slutartid?
Tack =)
#23 Körde sportläget, kommer inte ihåg vad den ställde in sig på.
bild 1: Brabild, skulle tyckt den var ännu bättre om svansen var med
bild 2: Det ärnågot med ljuset jag inte gillar, tror den är för ljus. De gör lite att bakgrunden smälter ihop med hästen… svårt att veta vart man ska "titta"
Bild3: Bra, men skulle vilja ha hästen centrad
bild 4: samm här för mycket luft framför. Alt för lite bakom, vill ha hästen centrad.
Annars var det fina bilder. Bara lite små saker som skulle rättas till :)
#25 Vi har alltså inte samma smak vad gäller beskärning. Jag gillar verkligen inte bilder där hästen är centrerad! Så olika kan smaken vara…
MVH Anna

alla bilder var fina tkr jag, men den fjärde var verkligen ngt spec!! jättefin! synd bara att det nödvändigtvis måste vara staket på alla hästtävlingar och till hästhagar xD
Jätte fina bilder som vanligt :D
Varför sa du inte att du var i Växjö, vi kunde ju ha träffats ;)

Tycker alla bilder är jättefina!

Bild 1: Den är bra, men jag stör mig lite på att en del av bakhovarna och svansen är "avklippta"
Bild 2: Den är också bra, men jag undrar lite om prickarna på bilden, är det smuts på kameran eller på hästen? (ursäkta mig om jag är oartig XD)
Bild 3: Inget att anmärka. Bra bild helt enkelt.
Bild 4: Denna bild är helt underbar! Den fångar precis glädjen med hoppning :)
Jättebra bilder helt enkelt! :)
Ser jättefint ut ;D
Det var gamla bilder ni hittat! Men tack.