Nikon D40 eller Nikon D40x?
Håller just nu på att spara till en systemkamera,
en Nikon D40 är det tänkt. Men jag har kollat lite
på en Nikon D40x, som såklart är dyrare men
bättre? D40x har ju 10 megapixlar, medans D40
bara har 6.1. Har jag räknat rätt så kommer jag
i Mars ha råd med en D40, och såklart vill jag ha
kameran så fort som möjligt. Men sparar jag 3
månader till så har jag råd med en D40x..
Vet inte riktigt hur jag ska göra..
Kan någon hjälpa mig?
Fördelar och nackdelar med D40x, och D40?

Jag tycker du ska köra på D40:n, dom extra megapixlarna man får med x:an är inget som märks på bilden eller vid fotografering, bara om du sedan vill göra om väldigt mycket i Photoshop.
Nej köp D40 och spara resten av dom pengarna till ett nytt objektiv ;)

Håller helt med #1, megapixlarna är ju enda skillnaden och ingen stor skillnad.
Tycker som #1 :) D40 är jättebra ^^
Har hört rykten om att D40x ska tas ur produktion, så om du vill ha en sådan bör du snabba på ;)
Har även hört att det ska komma en ny billigare Nikonkamera snart :) Vet inte om det var i stil med D80 eller mellan D40 och D80.
Om jag var du skulle jag nog ha väntat och sparat ännu mer, även fast jag förstår hur gärna du vill ha din kamera så fort som möjligt. XD
Men vill du verkligen ha den nu, tycker jag att du ska köpa en D40 :) Annars, kanske en 400D?
Begagnat kanske? Du kanske kan få tag på en D50 om du har tur :D
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Det som skiljer D40 och D40x åt är megapixelantalet, D40x kan ta 0,5 fler bilder i sekunden samt har ISO 100, vilket D40 saknar (lägsta är 200). Du avgör själv om det är värt att betala 2000:- mer för de extra specifikationerna, men jag tycker inte det är det.

#4 Oj ;o
Vill inte ha en canon kamera, då jag har
en Nikon D70 och har därför redan objektiv
som passar till Nikons D-serie ^^

Jag har en d40x och är väldigt nöjd med den :)
#4 Att D40x ska tas ur produktion tror inte jag då den är väldigt populär (många nybörjare ser ju på megapixlarna som om de avgörde om kameran var bra eller dålig) Skulle isåfall tro att det var D40 som skulle tas ur produktion, men har verkligen ingen aning och ärligt talat inte särskillt intresserad av det heller.
Jag tycker du skall läsa tester om båda kamerorna, och gärna tester där de testas mot andra kameror.
Johanna - Instagram
Håller med emelie.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Jag tycker D40x är jättebra, super första systemkamera . Men det är inte så stor skillnad mellan en D40 & en D40x =)
#8 Det är i alla fall vad jag har hört. ;) Tydligen så säljer D40 bättre trots allt.
/ ElinH
Anledningen jag tror att D40n säljer bättre, är för att den som sagt är ca 2000kr billigare, och för nu en ganska billig slant så får du en SYSTEMKAMERA istället för en "vanlig" digitalkamera.. Statusen höjs helt plötsligt. Många familjer köper den nog som en "klick-klick" kamera. Inte för att dom ska utvecklas med den.
Det är iaf min teori av det hela.
#12 Det är en teori jag håller med dig helt och hållet om! Det är synd att det ska vara så, D40 och D40x har blivit lågstatuskameor i fotovärlden tack vare alla som gör så.. Typ, har du bara en D40? hahahah. Fast det egentligen är en bra kamera den som vill verkligen kan utvecklas med.. det är bara att kolla på emelies bilder… jättefina! =)
Ursäkta om jag uttryckt mig flummigt.. är jättetrött ;)
/ ElinH

Om D40/D40x tas ur produktion beror det inte på något annat än att en uppföljare är på gång 

tycker som #1.
Jag tycker att du ska köpa en D40x, mest för ISO 100 men det kan ju även vara bra med 4 megapixlar mer eller 0,5 bilder i sekunden mer. Men det beror på hur seriöst du ska fota om du behöver ISO 100.

har d40, dom är jätte bra! tycker inte att d40x är värd så mycket mer pengar som det skiljer mellan dom!