Svårt att välja...
Nu har jag snart min egen systemkamera, Nikon D50. Självklart vill jag ha en telezoom till den så jag kan fota hästar på tävlingar och liknande.
Jag har hittat tre stycken väldigt billiga jag jag funderar över, någon av er kanske har någon av dem eller vet något om dem?
Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II Macro
Sigma 55-200/4-5,6 DC HSM
Tamron AF 70-300/4-5,6 Di
Jag kommer bland annat att fota på Strömsholmstävlingarna och kanske globen, om ljuset tillåter vill säga. Med andra ord kommer jag att bli tvungen att stå ganska långt ifrån ekipaget, blir 200mm för lite då? Eftersom D50 inte har så många megapixlar kan man ju inte beskära allt för mycket, kivalitén lär ju bli mindre bra då.
Vore jättesnällt om någon kunde hjälpa mig =)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
jag har haft sigmat men sålde det efter ca 3-4 månader då jag tyckte att autofokusen var för seg o så använde jag det nästan aldrig, dom andra kan jag inte säga något om :)
#1 Jasså, det var nästan det jag var mest sugen på! Men är den hemskt seg jämfört med andra objektiv du provat?
Vilket hade du tagit?
/ ElinH
Har bara bra erfarenheter av Tamron i allmänhet, just de objektiven vet jag inte, men jag tycker du ska satsa på 55-200 om du vill ha lite fuskmakro, och 70-300 om du vill kunna zooma längre. :)
Jag hade nog tagit 70-300 Tamron.

För bara två timmar sedan beställde jag ett Tamron 70-300/4-5,6 Di, samt ett ljusstarkare, billigt Nikon med fast brännvidd.
Min ekonomi är en smula krasslig nu så jag valde att köpa dessa två budgetmodellerna tills vidare. Innan jag beställde kollade jag upp en del recensioner m.m och Tamron objektivet har fått superbra kritik med tanke på priset. Förhoppningsvis så klarar jag mig med det tills jag har råd att köpa ett bättre(läs dyrare=)

Men har dom 2 tamron objektiven Autofokus?
#6 Nej, autofokusen funkar inte på t ex Nikon D40. Men Sigmaoptiken har. Eller är jag helt snurrig nu?
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Om jag inte fattat fel så är HSM hos sigman Autofokus.
Jag har ett Tamron 70-300/4-5,6 som jag använde till ALLT innan jag köpta nya Nikon 80-200/2,8. Men den optiken är verkligen värd priset, så den skulle jag satsa på om jag var du.
Många av mina bilder på hemsidan (alla på porträtt och rörelsegalleriet tror jag) är fotade med Tamron 70-300 och Nikon D50.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#8 Ja, det är det.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Jag har själv Tamron 70-300mm och har använt det en hel del, funkar finfint och fokusen är ruskigt snabb när man lär sig att använda objektivet rätt och sätta fokusen snabbt. Men använder numera mitt Sigma 50-150mm 2.8 mer.
Tack för alla svar, #9 och #11 , har ni aldrig tyckt att det blivit för tajt med 70mm ? Hur långt bort måste du stå på ett ungefär om du ska fota ett porträtt av en häst (i D-ponnystorlek) när du har zoomat ut så mycket det går? (alltså inte zoomat alls xD dålig på förklaring).
Hur funkar det i lite sämre ljusförhållanden?
/ ElinH
Nu har jag ju ett 80-200mm och det är ännu tajtare men inga problem för min del, hittills.
Under sämre ljusförhållanden tappar bilderna kvalitet men du får inget bättre objektiv för den lilla summa pengar ändå, ska du ha ett som fungerar under sämre ljusförhållanden får du slänga på ett par tusenlappar.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jo, det var just därför jag skaffade 50-150mm 2.8 (Sigma).
13, 14.
Jag planerar att om något/några år köpa ett 50-150 eller 70-200 2,8. Men just nu har jag verkligen inte råd ;)
Jag ska också senare köpa ett 50 1,8 tror jag, bara innomhus, porträtt och i ridhus med kanske.. ;)
Jag tror det blir ett tamron.. ;)
/ ElinH
Putt.
Någon som hört något om Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II Macro? Står nog mellan den och det andra Tamronet ;)
/ ElinH
*putt*
/ ElinH