Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 03-kritik-porträtt
Läst 340 ggr
Marija
0

Porträtt

Idag var jag och OliviaJ på ridskolan och fotade lite. Självklart provade jag det nya objektivet och här kommer två porträtt jag vill ha konstruktiv kritik på. :)

Bilderna är förminskade för att inte tappa kvalitet.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Marija
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild 1 - Impala, har jag beskärt för kvadratiskt?

Marija
0

Bild 2 - Impala, stör grimman?

Nu får ni gärna säga vad ni tycker ^^

elinnn
0

#1: tycker det var lite fint då den var beskärd kvadratiskt, synd att trådarna kom med (svåra att undvika x) ) ,tror att dom är lätta att klona bort ! :) , annars var det ändå fint med det röda lilla stallet i bakrunden & granen ..  Fint ljus i bilden :)

#2: fin bild, grimman stör lite i bilden. Gillar hästens pannlugg ( haha ) , den ser lite busig ut (; Men bilden medspelar ändå trygghet  & hästen ser väldigt nöjd ut med livet :)..

Gillar båda bilderna (:

OliviaJ
0

Bild 1: Fin häst, fina färger. Tycker att täcket stör och bakgrunden är lite jobbig. Annars tycker jag den var fin! :)

Bild 2: Samma här, men gillar ändå denna bilden bättre. Tycker inte alls grimman stör, tycker att hon passade i den! :)

Marija
0

#3 Tack. Jo ska nog försöka klona bort trådarna i bild #1.

#4 Tack! :)

Vet faktiskt inte själv om jag tycker att grimman stör, den är ju ändå rätt snygg och varken sliten eller smutsig.

elinnn
0

tänkte också lite på täcket , men jag valde att inte kommentera det eftersom det är vinter och kallt =)

Ni har faktiskt rätt med att hon passade i grimman, bilden skulle nog vara lika fin om hästen inte hade på sig grimman eller om hon hade den på sig.. =)

Marija
0

#6 Tack! :) Jo det är ju kallt så man kan ju inte direkt springa och plocka av alla täcken, undra hur det skulle sett ut!

Någon mer som har något att säga?

Lininaa
0

Bild 1: Hästen ser pigg och alert ut, vilket jag gillar. Tyvärr tycker jag att den röriga bakgrunden stjäl alldeles för mycket uppmärksamhet från själva motivet. Jag tycker att beskärningen passar bilden och vinkeln, men tyvärr gillar jag inte vinkeln då den inte ser särskilt genomtänkt ut. Grimman stör inte så mycket, då den ser ny och trevlig ut, men jag skulle nog ändå testa att ändra färg på den till något lite diskretare.

Bild 2: Den här bilden gillar jag bättre. Bakgrunden är lite bättre, men fortfarande för rörig tycker jag. Synd på täcket, men det är ju inte så mycket att göra åt. Även här ser hästen alert ut och har öronen framåt, vilket är bra. Jag tror att jag skulle beskurit tajtare. Mindre luft i över och underkant, samt lite mindre luft till höger.

Jobba på, och försök att framför allt att hitta en bättre bakgrund nästa gång, då det tyvärr förstör väldigt mycket av dina bilder den här gången tycker jag.

Marija
0

#8 Tack. Tyvärr vet jag inte om det finns så många bra bakgrunder inom ridskolans område, men ska absolut försöka hitta bättre :)

Provade ditt tips på beskärning, blev det bättre? 

Vill veta vad ni andra tycker också!

Lininaa
0

#9 Jag tycker att det blev bättre. Hästen känns mer inramad och man fokuserar mer på den.

Marija
0

#10 Det har du nog rätt i! Tack!

Marija
0

För er som var sugna på att se någon ridhus bild så kommer det en här!

ISO 1600, bländare f/1.8, slutartid 1/200s.

Lagerquist
0

Jag tycker #9 kändes lite för tight, fast sen är jag ju ett fan av luft också. ^__^