Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 417 ggr
neonrosa
0

Köpa begagnat

Jag fyller år snart, och ska även jobba på sportlovet så då kommer jag tjäna en del, och  förhoppningsvis vara uppe i ca. 6-7000. Jag hade tänkt att köpa en Nikon D80 begagnat för pengarna, och nu behöver jag lite tips på vad man ska tänka på, för- och nackdelar med att köpa av någon annan osv. Jag såg förut en D80 med 50/1.8 objektiv för 6200 på Fotosidan, så jag hoppas pengarna räcker. Annars får jag spara lite till! Berätta gärna om du själv köpt något begagnat!

Mvh Sara

Jojaton
0

Jag har köpt två objektiv begagnat plus min Nikon D80.
Det första objektivet jag köpte åkte vi och tittade på, då han bodde i Malmö och det inte är alltför långt. D80 skickade Madick till sin pappa som bor i närheten, så det var enkelt det också. Mitt senaste begagnade inköp är mitt teleobjektiv, Tamron 70-300. Betalade det med hjälp av internetgirot.se, fungerar helt super!

Mitt tips är att, om du har möjlighet, åka och titta på det du skall köpa först, om detta inte är möjligt rekomenderar jag internetgirot.se då pengarna inte kommer till säljaren förrens köparen godkännt varan - dvs tryggt för båda!

Johanna - Instagram

Anna
0

Jag har köpt ett objektiv begagnat, Nikon AF-ED 80-200/2,8D.

Hade tur och hittade en säljare i närheten, så två dagar efter att jag lagt ett bud på 4000kr (han begärde från början 3500 men ett tiotal personer hörde av sig varje dag) åkte jag till honom och hämtade det. Hann prata lite med honom, han berättade om det, visade hur det fungerade lite, och så kunde jag testa det på kameran också. Betalade 4000kr kontant och åkte glad och nöjd hem därifrån. Han hade fått ett bud på 6000kr tidigare samma dag men ändå valt att sälja till mig för 4. =)

Jag är inte säker på om jag skulle våga köpa en dyr kamera eller ett dyrt objektiv utan att först ha sett det. Isf skulle jag kräva att använda www.internetgirot.se.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

neonrosa
0

Tack för era svar! Förhoppningsvis hittar jag min D80 här i närheten av Stockholm.

eliinb
0

Att köpa begagnat är att det är billigare, och på så sätt kan du ju få råd med andra prylar, nackdelarna är även många. Du vet inte vad kameran varit med om. Har du otur kan det märkas senare och dessutom har jag för mig att försäkringen inte följer med. (?) 

Jag skulle valt att köpa kameran ny och om det skulle vara så att den kameran är trasig har du alltid garanti. Det skulle kännas tryggast. Men om du skall köpa begagnat, använd internetgirot.se som de övre nämnt. =D