Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 468 ggr
eliinb
0

400D eller D80?

Köpte sommaren 2007 en panasonic dmc-fz8. Jag velade mellan den och en Nikon D40. Tog dock långzoomen (Panasonic) då jag tyckte att jag gott och väl kunde bli bättre innan jag skaffade mig en digital systemkamera. Tyckte själv att jag gjorde rätt.

Funderar nu på att skaffa mig en ny på sommarrean eller mellandagsrean efter jul. En kompis har en Canon eos 400D som jag gillar väldigt mycket och har fotograferat med ett antal gånger, så en sån skulle jag mycket väl kunna tänka mig. En annan kamera är Nikon D80. Har inte testat denna, men jag tycker den verkar intressant. Jag vet att några här inne har en D80 så de kanske skulle kunna berätta lite om den kameran. Vill även veta mer om 400Dn. Det är ju två olika märken, men vill försöka jämföra. Fördelar/Nackdelar, vilken är mest prisvärd osv? =)

Eller så kanske du har tips på en annan digital systemkamera?

Tack på förhand, Elin.

Lagerquist
0

Jag har inte sett speciellt mycket negativt med D80'n sen jag köpte den. För mig har dock auto inställningarna joxat ihop sig en del, de har ofta blivit väldigt överexponerade osv. Men jag kör iofs inte så mycket på Auto och jag har fått bra bilder ofta när jag kör med det också.

D80'n ligger även för mig väldigt bra i handen. Inte för stor och inte för liten. Är dock tyngre och större än de andra Nikonarna som D50 och D40. För mig är det positivt då jag gillar de större modellerna, annars får jag kramp i fingrarna 8>

D80'n ger också väldigt fin bild kvalité och det finns en mängd av objektiv att välja till. Tror det finns en recension av Monday av just D80'n också, här på hästfoto.

Kan inte uttala mig om Canon's kameror 8>

Fiaa2
0

Känn på Nikon D80 innan du bestämmer dig.

Ellsa
0

Tycker D80.

eliinb
0

Tack för alla tips! Ska läsa recensionen om jag hittar den. =D

Cavello
0

Tycker du ska satsa på en D80, större och mer "semiproffsaktig" än 400D. För mig som är Nikonist är Nikon ett sjävklart val.

Jojaton
0

Nikon D80, av många själ.

Min första systemkamera var en Canon eos 400D. Jag hade den i ca två månader - sedan testade jag Lininaas Nikon D80 och blev tokkär! Jag bestämde mig för att köpa en Nikon D80, och det är kameran jag äger idag. Ångrar inte mitt köp en sekund! Men, känn på kameran innan du köper någon systemkamera över huvud taget, det var felet jag gjorde.

Johanna - Instagram

Marija
0

Jag tycker Nikon D80, då jag inte gillar greppet på 400D, tycker att den är alldeles för liten. Men så är jag ju Nikonnörd!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Anna
0

D80 utan tvekan tycker jag, av många orsaker.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Monday
0

D80 är ju en bättre kamera än 400D. Tror det ligger närmre 20D än 400D om jag inte minns fel.

http://www.regret-nothing.com

neonrosa
0

Har testat både 400D och D80, och båda är mycket bra kameror på sitt sätt. Dock var det D80:n jag fastnade för. Den hade skönare och större grepp än 400D som ändå inte var så pjåkig. Tycker också att D80 hade mycket skarpa och klara bilder. Själv samlar jag till en D80.

Isak
0

Jag tycker du ska klämma på båda. Eftersom du är bekant med EOS:en så är det ju en fördel. Sen kan du ju alltid ta EOS:en och köpa optik för mellanskillnaden upp till Nikonen.

Köp inte en kamera andra vill att du ska köpa, köp en kamera du kommer trivas med.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

eliinb
0

Tack för alla svar! =D

Eftersom de flesta har haft mest gott att komma med till D80n vill jag absolut testa den! Jag ska se om den finns i stan i affären där man får testa kamerorna. =)

Thorsson
0

velar med mellan de kamerorna ;)

eliinb
0

putt

denisesalomonsson
0

jag tycker en d80 jag av oliks skäl :)