Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 987 ggr
[exsh]
0

Skärpedjup ?

Hej! Jag har en Nikon D50, men har inte den blekaste aning om vart jag ställer in skärpedjupett. Manualen är borta så den har jag ingen nytta av :/ .

Någon här inne som har en Nikon D50, och vet vart man ställer in ?Tacksam för svar!

Marija
0

Det har väl något med bländaren att göra, eller är jag helt virrig?

Stor bländare - långt skärpedjup
Liten bländare - kort skärpedjup

Rätta mej någon om jag har fel.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

OliviaJ
0

Hmm.. Har för mig samma som dig Marija!

The-Photo
0

Näe tvärtom är det väl?

Stor bländare-kort skärpedjup

Liten bländare-stort skärpedjup

Cavello
0

#3 Helt rätt!

Marija
0

#3 Jag har ingen aning, gissade bara.

#4 Där ser man! :)

AnnaJohansson
0

#3 Det var väl det jag tänkte ;D

The-Photo
0

Bra!

Anna
0

Du ska ha så stor bländare, dvs litet bländartal som möjligt, för att få kort skärpedjup. T.ex så ger bländare 2,8 kort skärpedjup och bländare 4,5 längre.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

ElinSvensson
0

detta med bländare är förvirrande, det borde hetat liten bländare 2.8, för siffrorna är låga xD det är ruskigt förrvirrande, för min lilla hjärna (a)

Marija
0

#9 Ja det tycker jag också! Men man får tänka bråktal, 4 t ex är stort och lågt och t ex 22 är litet och högt. Tack till Cavello som fick mej att fatta det X)

ElinSvensson
0

#10 haha, fortfarande förvriiande 8)

OliviaJ
0

Jag tänkte också fel ;)

Emelie-G
0

Som sagt;

Stor bländare = kort skärpedjup = lågt f-tal
Liten bländare = långt skärpedjup = högt f-tal

För att ställa in bländaren vrider du funtionsratten till A eller M. När den är på A vrider du på ratten till höger och sökaren för att ställa in bländaren, och bländaren anges som ett tal med ett F (t.ex. f5,6) framför på infodisplayen. När fuktionsratten är på A fixar kameran slutartiden själv.

För att ställa in bländaren när fumktionsratten är på M håller du inne den högra av knapparna som är under avtryckaren och vrider på ratten.

[exsh]
0

Tack så jätte mycket för hjälpen!!