Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 351 ggr
joooossan
0

System - Objektiv

Ny kamera påväg, äntligen :)
Tänker satsa på antingen Canon eller Nikon men täker på vissa saker jag som jag antar ni kan bättre än jag.

1. Objektiven, ungefär samma ? Prisklasser, mängder m.m.

2. Om/när man väl ska bya upp sig. Dvs om man kör på Canon finns det ju rätt många bättre kamerar om man börjar med t.ex canom eos 400D
Det är ett betydligt större hopp med Nikon, eller ?

Funderar på att kanske satsa på en Nikon D80, eller Canon eos 450D .. Möjligtvis 400D och satsa mer på objektiv..

Vet som sagt inte, någon som är insatt och vill komma med ngt tips ? ;D

MvH Jossan ^^

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Mari
0

Jag kan inget om nikon direkt. Men det jag vet om objektiven till nikon är att det går att använda alla nikonobjektiv till de nya nikonkamrerna.

Canons nya digitalkameror kan man ej använda gamla canonobjektiv till alltså de som är analoga utan man måste ha nå mellanringar för att det ska fungera bra.

Tror det finns mer objektiv till nikon, iallafall begagnade billiga..

jag själv föredrar canon :P

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

joooossan
0

Okej :) Varför föredrar nu Canon ? ^^

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Mari
0

#2 För det är vad jag är uppfödd med typ :P
Eller på de praktikplatser jag haft så har jag testat både canon och nikon och tyckte canon var lättast att handskas med och det blev bra bilder :)

Tyckte också att det var rätt billig i inköpspriset motför nikon.
Fast blev lite besviken på att man inte kan använda gamla analoga objektiv till det, det är nog enda nackdelen hittils.

Tror det är därför jag föredrar canon :P Kommer inte på nån annan anleding iaf : )

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Isak
0

#1 Visst kan man använda gamla canonobjektiv, så länge de har EF-fattning.

Jag valde Canon pågrund av dess utbud av objektiv. Tog en billig modell för att få mer pengar till dyrare optik.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Mari
0

#4 Jusst ja! Men det är inte så många som har det :P Inte de gamla jag hade hemma iaf :/

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se