fota i ridhus + album
Jag skulle vilja försöka fota lite i ridhus under vintern. Det är så många som vill se bilder från tävlingar i ridhus så det vore kul att i alla fall kunna få till en bild där det inte BARA är sudd.
Så jag tänkte höra, vad använder NI för inställningar när ni fotograferar i ridhus? Samt vilken kamera + objektiv ni har.
Lägg gärna ut en bild också som ni fotat i ridhus med de inställningarna :)
Undrar också ang dessa "banan album", tycker de är jättefina. Men när man ska ladda hem står det att man måste ha "mac". Jag är kass på detta, men är inte det typ som windows? Kan man inte ladda hem det då om man har windows som jag har? :)
Om ett tag beräknas en artikel om att fota i ridhus komma upp på sajten.
Jag har hittills bara fotograferat i ridhus två gånger, då med min Nikon D50 och mitt Tamron 70-300/4-5,6.
Nu har jag dock ett Nikon 80-200/2,8 vars bländare är bättre till just ridhusbilder, och detta kommer jag "inviga" på Stockholm Horseshow den 1-2 december.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag har fotat i ridhus ett antal gånger med min D50 och blev väldigt nöjd med bilderna från 13-14 oktober (kolla under www.mphotograph.se / tävlingsgalleri).
Jag använder mig av Nikon D50, Tamron 70-300mm 4-5.6, ISO 1600, +0,3 och lägsta möjliga bländare.
Jag brukar ha samma inställningar som Cavello ungefär.
Med nya optiken kommer jag nog köra på ungefär
Bländare 2,8
ISO 1600
Slutartiden varierar ju med ljuset.
#2 Hej! Jag har sett en av dina bilder på Stallet.se! Ska genast kolla upp vad stallet heter!
Vet att förra inlägget inte hör till ämnet!

Tack för alla tips :) Ska prova på söndag.
Cavello, dina ridhus bilder på hemsidan är verkligen jättefina! Hoppas jag kan få till något liknande på söndag.
Kör med Nikon D40 och Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR, har någon koll på hur det objektivet "borde" fungera inne? Jag är rätt dålig på sånt ;)
#6 - Har samma objektiv som dej. Fotat en gång inne, rätt kasst resultat. Bländaren är väl helt okej, man får försöka mixtra med dom manuella inställningarna så =)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#3 :D Anna, nu måste du väl ändå skrivit fel? 10# betyder väl 10s du menar väl snarare 100/s osv.?
#6 Tack så jättemkt! Jag tror att du kommer få helt ok resultat inne om du panorerar och håller dig till tipsen. Ditt objektiv har VR = bra för skakningar.
#8 Oj, gud vad dum jag är, skrev fel :P Fixat nu

Ingen som vet någonting om de där bananalbumen? :)

undrar å om "bananalbum" x) roligt namn ;P
Jag använder mig av Jalbum/Bananalbum och det är bara ett skin och tillhör alltså Jalbum. Du kan få Jalbum genom att gå in på min hemsida, tryck på portfolio och sen på Bananalbumlänken.

#12 men kan man använda det på Windows? ;) det står ju någonting om endast till mac där… :S
#13 Jag har använt det både till Wondows XP och Windows Vista och det funkar utmärkt.