Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 15-bildhantering
Läst 474 ggr
Anna
0

Hur förbättra denna bild?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade den här i stallet idag, Wilda som stegrar sig i motljus.

Jag tycker den blev riktigt cool men fortfarande gillar jag den inte till 100%. Tar gärna kritik också, givetvis.

Vad tycker ni kan förbättras i bildhanteringsväg? Redigering osv.

MVH Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Anna
0

Bättre med vinjett kanske?

annaattlid.se

ElinSvensson
0

hm, mer oskarp bakgrund, kanske svartvitt, med lite häftiga kontraster. lek med det tills du kmr på ngt bra :P

oliviakarelius
0

Kan inte så mycket om sånt här , ( nybörjare i photoshop (x ) Men tycker att man ska ljusa upp resten av kroppen lite , tycker den var för mörk (:

Anna
0

Mer oskarp bakgrund har jag testat men det är väldigt svårt att få det snyggt eftersom hon ser väldigt ditklippt ut då.

Svartvitt har jag också testat men då tycker jag den blir mindre intressant, färgen i manen gör rätt mycket av bilden ;)

annaattlid.se

Anna
0

#3 Är ute efter en total siluett så vill inte ljusa upp den. Har inte heller mörkat ner den utan den blev siluett från början.

annaattlid.se

ElinSvensson
0

#4 jo, det har du rätt i ;)
hmm, vad kan man mer göra, känns som ngt fattas, men ändå inte.

Anna
0

Ja, någonting fattas, men jag kan inte sätta fingret på vad :p

annaattlid.se

ElinH
0

Bakgrundsfärgerna känns lite "dassiga", kanske det? Det ser ut som hon inte har några öron xD

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lininaa
0

Jag tycker precis som du, att färgen i manen gör mycket utav bilden, så den tycker jag absolut att du ska ha kvar. Prova att duplicera bilden, ljusa upp bakgrunden lite på den ena bilden och höj kontrasterna på Wilda på den andra, så att hon blir ännu mörkare. Lägg sen ihop och lägg på lite efterbelys där det behövs. Hur blir det då? Det kanske inte alls blir bra…

EDIT: Tycker förresten att vinjetten ska vara kvar också, bilden blev mer inramad då.

ElinSvensson
0

du kanske vill ha kvar bakgrunden, men du kanske skulle testa med att ljusa upp kroppen lite, sedan göra svart bakgrund,

du förstår nog vilket som är orignal och inte :P

Anna
0

#9 Jag har jobbat med bakgrunden redan, lagt på gaussian blur 2,5 t.ex. När jag testade att ljusa upp den såg Wilda vääldigt inklippt ut och bilden fick en onaturlig look.
Jag har två lager, ett med bara Wilda och ett med bakgrunden. När jag höjer kontrasterna på bilda ser hennes flygande man väldigt inklippt ut den också.

#10 Vill inte ljusa upp kroppen eftersom jag vill ha den som siluett ;) 

Bilden verkar vara ett hopplöst fall :p

annaattlid.se

Lininaa
0

#11 Jaha, jobbigt ;)

Anna
0

Lite höjda kontraster, lite skarpare vinjett och lite mer färgmättnad.

Nu börjar den kännas överredigerad. Vågar man gå längre? ;)

annaattlid.se

ElinSvensson
0

#11 okej ;) du kommer nog på ngt senare ;)

Lininaa
0

#13 Den var bäst hittills tycker jag. Om du inte kommer på något väldigt smart, som gör underverk på bilden, tycker jag nog att du ska vara nöjd nu :) Den är ju ganska redigerad, men samtidigt effektfull.

Anna
0

Okej :)

Är bilden bra överhuvudtaget eller bara misslyckad? :P

annaattlid.se

Toltaren
0

Ojoj xP Vilken jobbig bild, den var ju jättefin x) svår o redigera bara

Lininaa
0

#16 Jag gillar den. Dock vet jag inte riktigt om jag är så förtjust i beskärningen (om den nu är beskuren). Jag skulle hellre sett hela Wilda. I alla fall en lite annorlunda och effektfull bild, jo, jag gillar den verkligen.

Cavello
0

Tyvärr tycker jag inte att bilden är speciellt bra då komponeringen är fel och att den inte går att göra så mycket intressantare än orginalet.

Anna
0

Originalet ser ut såhär… Som ni ser väldigt sned. Och jag hade inte motljusskyddet på heller så det blev "lensflares" (orkar inte tänka ut vad det heter på svenska :p).

Hade också helst fått med hela Wilda men lyckades givetvis klippa bakdelen.

Fick massa fler bilder på hela Wilda när hon stegrade men givetvis var bakgrunden kass då ;)

annaattlid.se

Anna
0

#19 Förstår inte vad du menar med att komponeringen är fel. Finns det lagar att följa? ;) Utveckla gärna.

annaattlid.se

Cavello
0

#21 Det finns inga lagar att följa men rent naturligt vill man gärna se hela hästen. Känns lite onaturligt att inte få se bakbenen.

Anna
0

Okej, då hänger jag med. Jo jag hade gärna fått med hela Wilda men eftersom det var mest en reflex bild - "åh, hon stegrar sig" - så beskar jag bort lite för att göra det bästa av situationen.

Gillar du originalbeskärningen bättre?

annaattlid.se

Cavello
0

Inte riktigt. Om du skulle mörka ner den beskurna bilden, göra den sv/v och fixa till lite med skuggorna skulle den bli bättre och intressantare att kolla på enligt mig :)

Anna
0

Här är den i svartvitt och nermörkad. :) Jag tycker den förlorar lite liv när det eldröda i manen inte träder fram.

annaattlid.se

ElinSvensson
0

joo, tkr manen ska vara kvar,