Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 739 ggr
Ellsa
0

OT: Turkiet

Jag ska till Turkiet i maj och vet inte om jag vågar ta med kameran. Jag vet att det är ingen fara när det gäller kontroller och sådant men jag är så rädd att den ska bli stulen. Hur skulle du gjort? :)

neonrosa
0

Jag hade med min kamera till Turkiet i oktober, och det var inga problem :)

eliinb
0

Jag skulle inte ta med den. Chansen att den skulle bli stulen eller att man skulle bli rånad finns ju..

Marija
0

Ska du bo på hotell eller hos några bekanta?
Om du ska bo på hotell/vandrarhem så skulle jag inte tagit med den, om du förstås inte vill ta med dej den överallt. Du kanske har någon kompaktkamera eller så? Den är ju betydligt lättare att bära med sej.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Emelie-G
0

#2 Den risken finns ju i Sverige också.

Jag skulle tagit med den, det brukar finnas kassaskåp på hotellrummen där du kan låsa in den om du vill lämna den på hotellet, och bara du håller den under uppsikt när du har med dig den ute tror jag inte att det är någon fara.

eliinb
0

#4 Jo, det är klart. ;)

Marija
0

Men risken finns ju också att du ångrar att du inte tog med den…
(Om du väljer att inte ta med den)

Lininaa
0

Precis som Emelie säger är ju chansen att kameran blir stulen lika stor i något annat land som i Sverige.

Jag hade med min D80 till Cypern i somras, det gick hur bra som helst. Jag hade med den överallt (restauranger, poolen o.s.v.), dock hade jag alltid kameraväskan i en annan påse, på så sätt syntes det inte utifrån att påsen/väskan innehöll en kamera.

Cavello
0

Jag skulle ha tagit med kameran. Den är ju till för att användas :)

Hajda
0

Ta med den absolut!
Turkiets hotel är ganska säkra, och det finsn kassaskåp att hyra så fråga efetr det.
Jag hade kameran med till turkiet (Fast en digitalkamera) och snacka om att man fick fina bilder, missa inte chansen att ta kort på vackra stränder säger jag bara, ta med den vad du än gör :D!

Ellsa
0

Okej tack för era svar! Jag ska bo på hotell. Men nu har det blivit vanligare att folk tar hela kassaskåpet! Men jag tror nog det ska gå bra.

ElinSvensson
0

Ska med till turkiet, fast i juni, hade tänkt fråga samma sak! scarry att dom tar hela kassaskåpen, men vi ska typ bo på en storanläggning, så tror inte att det är lika stor chans.
Vill ju som sagt inte missa att ta bilder :o

AnnaJohansson
0

Ta med dig den, annars lär du ångra att du inte gjorde det! Och som Emelie redan nämnt så finns det på det flesta hotellen kassaskåp som man kan förvara saker i. Det gjorde jag när jag inte hade med mig den! När jag hade med den så hade jag den antingen i en annan väska där den inte syntes eller så hade jag den "på" mig hela tiden!

eliinb
0

Okej jag visste inte att det finns kassaskåp i hotellen. Ett tips är att du bara tar med dig tex kitobjektivet till kameran.. Och inte hela utrustningen. Så skulle i alla fall jag gjort.. :)

joooossan
0

Jag hade med mig kameran till turkiet (; Det gick jättebra! Jag tror absolut att du kommer ånga att du inte tog med den om du bestämmer dig för det. Det är underbar vacket ! :)
Men ett extra öga på den är ju ett tips, för det kan hända var du än är. Sverige eller Turkiet..

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Zabbio
0

När jag var i turkiet försökte de stjäla MIG! xD Så kameran hade jag inte tagit med… fast jag skulle nog inte vilja åka dit igen alls:P

Men var bara noga med att hålla koll på den så går det säkert bra. :) kanske skaffa någon reseförsäkring som inkluderar kameran under resan?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Twinlight
0

#15 Stjäla dig? O.o

berry
0

jag tycker att du ska ta med den för när du väl är där kommer du säkert ångra dig att du inte tog med dig den ändå ;)
men glöm inte att kolla ofta att du har på dig den osv

Jojaton
0

Ta med den! Du behöver kanske inte ta mig dig all utrustning, (dock många minneskort!) utan bara ett eller två objketiv osv. Du kommer antagligen ångra dig om du inte tar med dig den.

Johanna - Instagram

Ellsa
0

Tack för alla era svar! Jag har kommit fram till att jag tar med mig huset och ett objektiv, enligt mig är kitobjektivet sämre än mitt 50mm och telezoomen likaså. 50mm/1.8 är som mitt "allround" och ingen blixt tar jag med heller. :)

Marija
0

#19 Låter som ett bra val :)

Lininaa
0

#19 Om jag var du skulle jag ta med ett objektiv med zoom. Då kan du ju i alla fall variera dig lite om du skulle behöva zooma/zooma ut. Det kan vara jobbigt att vara fast på en brännvidd hela resan.. då kanske det är värt att ta något objektiv som är lite "sämre".

Men det är vad jag skulle gjort ;)

Ellsa
0

#21 Kanske. Min telezoom väger typ 700g och är ganska mycket att ta med sig, men kanske. :)

Lininaa
0

#22 Jag skulle tagit kitet. Då kan du få en brännvidd från 18mm, alltså kan du ta landskapsbilder, vyer och så, och samtidigt kan du zooma in 5mm mer än med 50mm-objektivet.

Ellsa
0

#23 Det kanske är bra det, för det är det jag är minst rädd om. Tack Lina! :)

Lininaa
0

#24 Haha :) Så lite så ^^

Zabbio
0

Ja, jag höll på att bli kidnappad där. Men jag var liten, kommer inte ihåg nåt. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Emelie-G
0

Jag var i Egypten när jag var 10, då var det en som ville köpa mig för 17 kameler.. Hemlis

Anna
0

#27 HAHAH *asg* Va i hela?! =D

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

eliinb
0

HAHAHA! Det var en kock i spanien som försökte få min kompis försäldrar att gifta bort henne. Men det är ju inget motför det emelie skrev. xD

Marija
0

#27 HAHHAAHAHAHHH! XD

Ellsa
0

#27 Hahahaha ojdå! ;)

elinnn
0

Hahaha, vad ska man med 17 kameler till ? x)

Hajda
0

Haha samma sak hände i Iran.
Någon kille hade spanat in mig, och han frågade mina föräldrar om jag tog hans hand.
Mina föräldrar blev skitsuta, jag oxå. Kallade honom jävla peddo, fast på iranska dåva. Han hota med att kidnappa mig!
Haha ibland är folk knasiga!

Ellsa
0

#33 Det var mindre bra..