Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 559 ggr
Tittut
0

Hjälp med objektiv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är glad amatörfotograf som fotar mycket häst med min Canon EOS 400D, utan att kunna ett endaste skvatt. Kör med autofokus rakt av, ni hör ju själva!

Jag har en massa oblektiv, en del av dem kom med när jag köpte min första analoga EOS, och på den vägen är det.

Jag skulle vilja ha era idéer om vad som är lämpligt att använda dem till, så skall jag tala om hur jag använder dem, för de mesta utan koll. Hemlis

EFS 18-55, kitobjektivet. Använder jag i stort sett aldrig, bara när jag fotar annat än häst, och knappt då heller..

Canon EF 35-105 1:3,5-4,5 Använder jag också sällan…

Canon EF 55-200 1:4,5-5,6 Används mycket, och ersatte mitt gamla 70-21 när det blev stulet. En favorit som oftast sitter på, pga en ganska stor zoomkapacitet.

Sigma 70-300 1:4-5,6. Kom med när jag köpte min nya kamera, och används nu rätt flitigt när jag fotar hästar i frihet.

Canon EF 100-300 4,5-5,6 Ett favoritobjektiv när det finns plats! Har jag tagit mina bästa bilder med, tycker jag i alla fall… Bilden som är bilagd är tagen på Irland med det.

Har ni några idéer om min kameraväska, är det något ni tycker jag saknar, och har ni några tips när de olika objektiven passar bäst resp sämst.

Tacksam för konstruktiva ideer!

Novisen Liselotte

Ps. Har ni inte läst "Digital fotografi" av Scott Kelsey, gör det. Utan den boken hade detta inlägg aldrig kommit till. Perfekt för den okunniga! Ds

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Tittut
0

Inga tips? Ledsen

Twinlight
0

Jag tycker att du borde införskaffa ett ljusstarkt objektiv, för inomhusfotografering utan blixt :) Kanske inte ett ljusstarkt telezoom eftersom att det blir svårt att ta bilder inomhus då.

Tittut
0

Har du något förslag?

Twinlight
0

Kanske Canon EF 50/1,8 :) Har ingen erfarenhet om det själv men har hört mycket gott om det.

Anna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Varför skulle det vara svårt att fota med ett ljusstarkt telezoom inomhus? Jag har ett 80-200/2,8 som jag använder till all hästfotografering, inne som ute.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Tittut
0

# 5 Grejar du att använda kameran inomhus utan blixt med det objektivet, menar du?

Anna
0

#6 Ja. Jag har aldrig använt blixt vid inomhusfotografering, det försämrar mer än det förbättrar.

Så satsa på ett ljusstarkt objektiv!

annaattlid.se

Tittut
0

Som sagt…några tips?…

Några andra funderingar över mitt objektivstall?

Anna
0

Det beror ju på vad du kan ge.

annaattlid.se

Tittut
0

Pengar är bara papper… nej, då, inga fantasisummor, ett bra och prisvärt objektiv inom rimliga gränser.

Anna
0

annaattlid.se

Twinlight
0

#5 Jag menar inomhus i vanliga hus, då man lätt kan komma för nära, men det beror ju också på vad för något man ska fota.

Anna
0

#12 Okej, då förstår jag ;)

annaattlid.se

Twinlight
0

#13 Bra :)

Tittut
0

Inga andra smarta råd?

Isak
0

Vet inte vilka brännvidder du letar efter.

Men Canons egna är riktigt härliga.

EF 70-200/2.8L USM eller EF 70-200/4L USM bägge finns dessutom med bildstabilisator, IS.

Har precis sålt mitt 4L för 2.8:an och det är en glugg väl värd pengarna. Snabb, tyst och träffsäker AF.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Tittut
0

# 16 Jag vet egentligen inte om och vad jag är ute efter, utan undrade mest i allmänhet vad det var jag hade i kameraväskan…

Jag har fått rådet innan av en god vän att skaffa ett med bättre ljuskänslighet, och det var därför jag frågade om lite råd. Jag har ju märkt att det är ursvårt att få bra resultat i ridhus exempelvis. Blir ofta konstigt ljus och oskärpa.

Det känns som att jag skulle ta tag i mitt fotograferande och söka en vettig fotoutbildning istället för att köpa nya och dyra gluggar (var det så det hette Flört) som jag inte kan använda till fullo. Men visst är det lockande!