Fota hoppning i RidH.
Hej! För kanske 1-2 veckor sen så var jag och fotade på hopptävling på Vendelsö Ridskola. Det var väl kul x) Problemet var att jag inte fick en enda bra bild! (det var i ridhus med VÄLDIGT bra belysning) Undar då vad jag har gjort för fel :S Kan inte riktigt göra alla inställningar pg.a att jag har en kompaktkamera och ingen System :S :P
Vore bra om vi fick se en exempelbild samt veta dina inställningar.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Kompaktkameror kan ofta ha svårare att ta bra bilder i mörkare miljöer.
Dels ser du inte ut att ha fått fokusen rätt överhuvudtaget. Sedan ser du ut att ha för högt ISO.
Ett tips är att panorera; att fokusera på hästen en bit innan hästen, sedan fortsätta fokusera samtidigt som du följer ekipaget, och trycka av när hästen hoppar. Då har du större chans att få fokusen rätt.
Testa även att sänka ISO:t.
Vad har du för kamera?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#2 okej
Vad har du för kompaktkamera?
Tyvärr, tror jag inte att din kamera klarar av att leverera bra bilder av hög kvalitet i ridhus.
#2 okej, det har gått förut att fota bra i ridhuset då hängde kameran med och allt men nuu så gick det absolut inte :S
#7 #5 Min kamera är en Sony Dsc W30
Okej
Ok, om det har funkat innan så har du pillat på ngn inställning.
#10 oki.. Får väl peta lite till då x'D
#10 Det kan också vara så att ljuset var väldigt piss i ridhuset, för det var halvmörkt ute och belysning inne. Och min kamera är inte den bästa på att fota när det bara är belysning x'D
Kan vara så med men gör ett test när det är ljust ute.
#13 Hur ska jag göra? :P
Fota i ridhuset med belysning när det är ljust utomhus.
#15 okej :P ska se om jag kan göra det idag ;)
Kameran levererar VÄLDIGT bra rörelse bilder utomhus. Ska se om jag kan åka till stallet idag x)
#18 lr hur, det är svårt att få bra bilder i ridhus med den.. men annars så går det bra.. mysko.. xD
*iso

#12. (det var i ridhus med VÄLDIGT bra belysning) skrev du som #0. nu skriver du att belysningen va piss! Förklara?