Kameraergonomi
Berätta om att kameror ni hållit i, hur var greppet? Tyngden, storleken och själva känslan?
Tror det kan vara väldigt bra för alla som funderar på att köpa en kamera/byta upp sig att höra vad ni andra tycker! =)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag har provat Nikon D80 senast idag, greppet var väldigt skönt, lagom stort och tyngden känndes också lagom! Den kändes inte som en liten leksak som vissa kan göra, absolut inte plastig.
Gillade greppet väldigt mycket.
/ ElinH
Nikon D50 tycker jag är väldigt bekväm att hålla i, kanske liiite liten. Men jag har ganska stora händer ;) Tyngden är bra.
Nikon D200 och D300 är helt galet bekväma att hålla i! Älskar dom :)
Canon EOS 300D och 350D tycker jag är lite hårda och plastiga och små i pistolgreppet. Canon EOS 400D är bland det obekvämaste jag hållt i :P
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#2 Tror du att det är stor skillnad i storlek och grepp mellan D50 och D80?
/ ElinH

Canon 1D mk3 var enormt skön ergonomi. Tyngen och stabiliteten. Med ett 16-35/2.8L eller om det var 17-40/4L så var den riktigt skön. Skulle lätt kunna köpa den.
350D+400D Har aldrig testat kameran utan vertikalgreppet, men skulle aldrig ta bort mitt grepp heller. Tycker 350D känns skönare än 400D.
40D känns hyfsat okej. Skulle dock ha ett vertikalgrepp till den.
Får se om det blir en 1D eller 40-50D vid nästa uppgradering.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Jag har även testat D40, jag tyckte att greppet var alldeles för litet och jag fick ont i handen jag höll i själva greppet med. Jag tyckte även att kameran var på tok för lätt! Jag vill ha mer tyngd i den.
Olympus E-410 Hade själva kameraremmens "hållare" precis där man vill ha fingrarna (i alla fall jag) och det var inte särskilt bekvämt att hålla på en hård och knölig metallbit.. Höll jag under den blev greppet för kort.. Kameran kändes plastig och som en liten leksak, för lätt var den också och för liten..
_Jag jag små kameror går inte ihop.. ;)
_
/ ElinH
Canon 350D/400D - Lite små kanske, men väldigt smidiga kameror. Hade en 350D i 9 månader, den var med överallt.
Canon 10D/20D/30D - 10D hade bäst grepp men annars är alla kamerorna mycket sköna och stabila.
Canon 40D - Bättre grepp än alla 10D/20D/30D och stabil.
Canon 1D/1D Mark II/1D Mark II N - Stabila så in i. Greppet är skönt och kamerorna är "lätta" att handhålla.
1D Mark III - Bäst av alla, 40D har samma grepp ungefär men Mark III väger lagom mycket och är riktigt stabil.
/B.
Jag har bara hållt i Nikon D80, Canon EOS 350D och Canon EOS 400D. Jag tycker att EOS:arna är alldeles för små och plastiga. Nikon D80 ligger pefekt i min hand, lagom tung och lagom stor.
350D - Passade bra innan jag visste om något bättre xD Lite plastig och liten men annars inget att klaga på.
40D - Ligger som gjuten i händerna, helt, helt underbar.
Canon Mark III - Ligger också otroligt bra i händerna, ända nackdelen är att den är lite för stor för mina händer. Eller så är det en vanesak xD
Nikon D80 - Har hört så mycket om Nikons fantastiska kamera ergonomi så förhoppningsfull tar jag D80 i händerna, men får panik då det känns som om kameran håller på att glida ur mina händer. Så mycket för det greppet.
Min Canon 400d är lite liten.Canon 40d har de bekvämaste greppet jag känt på.
Jag gillar inte att nikons pistolgrepp är kantiga.

Min Nikon D80 är inte för lätt och inte för tyng, den har ett perfekt grepp som är nästan gjord för mina långa fingrar.
Kameran har också något vid typ greppet, något slags material där man har fingrarna, vilket är superskönt (a)
#2. D80 är större har jag för mig. Har fotat med min kompis at den är större som sagt, tror jag*
Nikon
Nikon D40/D40x - Skön men en aning plastig. Känns rätt liten.
Nikon D50 - Skönaste greppet. Helt perfekt för mina händer.
Nikon D70/D70s - Obekvämt eftersomdet gick mer på höjden.
Nikon D80 - Rätt skön fast kantigare än D50 men lagom tung.
Canon
Canon Eos 300D - Väldigt kantig och obekväm
Canon Eos 350D - Skön, lite som D50 fast mindre och kantigare.
Canon Eos 400D - Alldeles för litet grepp och skum display.
Canon Eos 10D - Bra tyngd och bra grepp.
Canon Eos 5D - Bästa greppet. Kanske en aning tungt men helt klart ergonomiskt!

Har bara hållt i en nikon d40, älskar greppet. passar mig perfekt eftersom jag har rätt så små händer. Kameran är inte för tyng, och inte för lätt.
Nikon D50 är absolut underbar! Verkligen älskar den.
Nikon D40 är helt okej, något liten för mina händer.
Canon EOS 400D, gillar jag verkligen inte, känns som om den knappt har något grepp! På tok för liten.
Pentax K100D ungefär lika stor som 400D men har ett grymt mycket skönare grepp.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
*puttar*
/ ElinH

Nikon D50: Jätteskönt grepp, perfekt storlek.
D40: Lite för liten för mina händer.
Sony A100: Ganska stor kamera och kantig inte riktigt bra grepp.
Canon EOS 350D: Lite plastig och liten och också lite kantig.
EOS 400D: Samma som 350D.
Har testat en hel del kameror i tex. affär, men D80 tycker jag har skönast grepp. 400D var inte alls så hemskt som jag har hört att den ska vara :P

Gillar både D50 och D80 även om D80'n har en bättre tyngd och storlek för mina händer, EOS:arna är helt ok att hålla i, men som sagt de kändes plastiga.
Provade Canon eos 400d i veckan. Tyckte att den var hemsk! Greppet var på tok för litet och spetsigt. Fick dessutom nästan lite panik då det kändes som jag skulle tappa den hela tiden!
Aboslut inte en kamera jag skulle köpa ;)
/ ElinH
Jag har Canon 10D och 5D och tycker båda är sköna. Har dock provat min brors 400D eller vad han nu har och den är alldeles för liten och klen för min smak.