Nat. hoppning 16/2
Var i Vetlanda idag och fotograferade två klasser ur den nationella hoppningen som äger rum där denna helgen. Det var en ponnyklass och en storhästklass som fastnade på bild. Tävlingarna ägde rum inomhus och i slutet var det mulet ute vilket resulterade i att jag fick gå upp i ISO, ha gärna överseende med det! Var även lite ringrostig, inte fotograferat hästar "seriöst" sedan Sthlm Horseshow i december ;)
ISO 800-1600, F2.8 och 1/100-1/200. Nikon D50, Nikon 80-200/2,8D.
Vill gärna ha konstruktiv kritik!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Fler bilder kommer ev senare. Ovanstående foton är bara något redigerade och då mest lite höjde kontraster och beskärning.

Tacker att bilderna är väldigt bra :) Snyggt! Kan själv inte komma på något som jag tycker kan förbättras :)

Inget som enligt mig kan förbättras.. som vanligt Jättefina bilder ;)
Bild 1: Fint fångat, men tyvärr säger bilden mig inte så mycket. Den känns lite färglös och tråkig, men det beror ju mycket på att det var inomhus och därmed tråkig bakgrund. Jag gillar inte riktigt heller hur du har beskurit, för tätt inpå bakdel och bakhovar enligt mig, kanske lite mer luft skulle fungera bättre, eller beskära mer i underkant? Nej, jag vet inte, foton ur den vinkel är svåra att beskära bra tycker jag.
Bild 2: Nja… inte heller den här bilden faller mig i smaken. För rörig och för lite luft framför ekipaget samt över ryttarens huvud tycker jag. Annars har du fångat en fin del i språnget och på något sätt gillar jag beskärningen bättre här, men kanske att jag skulle vilja ha med mindre av hindret i underkant.
Bild 3: Den här gillar jag bättre. Jag får mer känslan av att någonting verkligen händer i den här bilden än i de två föregående. Synd på den ganska röriga bakgrunden, men det går ju inte att påverka. Jag gillar verkligen delen i språnget, och hur man ser att hästen flyger över hindret. Det här får bli min favorit av dessa bilder!
Bild 4: Här är det samma vinkel som på den första bilden, men jag tycker att du har lyckats mycket bättre med beskärningen här! Synd att bakbenen fick lite rörelseoskärpa och att ryttaren tittar nedåt, annars en helt okej bild tycker jag.
Bild 5: Den här bilden gillar jag också. Fin del av språnget och jag störs faktiskt inte av bakgrunden så mycket på den här bilden. Dock tycker jag att du skulle haft mer luft över ryttarens huvud.
Hoppas inte jag lät alltför negativ nu, jag tycker ändå du har lyckats bra med tanke på att det är inomhus och du inte har fotat på ett tag!
Tack så mycket, speciellt till #9 för den konstruktiva kritiken. :)
Jag beskar alla bilderna snabbt och slarvigt, så några av dem ska jag absolut beskära om!
Jag har inte heller hunnit gå igenom alla bilder från dagen så några till som är bra finns säkerligen ;)
Tänkte innan de två sista kom att tar du bara med skimlar? De brukar ju bli bäst på ridhusbilder. Tycker det blev bra resultat överlag inomhus. Brukar vara svårt i ridhus men det kanske var ganska bra ljus också?
Det blir oftast mest lyckade bilder på skimmlar, ljusa fuxar eller liknande, så de flesta som hamnar på hemsidan är just ljusa hästar ;)
Det är ganska bra ljus i Vetlandas ridhus, åtminstone när solen lyser in igenom fönstrena. När jag fotade storhästklassen var det mulet ute så då var det lite svårare och jag fick gå upp i ISO.

Jätte fina bilder!=)