Inställningar D40
Ska snart på en utställning/premiering, vilka inställningar behöver jag? Det är shettisar jag ska fota :) Är inte så bra på inställningar, ni får gärna förklara hur jag ska göra så slipper jag leta upp boken ;)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Om du kanske kan ha på sport eller porträtt om du inte är så jättevan att fota manuellt. :)
#1 - Mitt sportläge funkar inte :/ (expert vill inte byta kameran, trots att vi har klagat både via mejl, telefon och i butik upprepade gånger).
Jag ställer gärna in manuellt, bara jag vet vad jag ska ställa in, har lärt känna kameran nu, haft den i 6 mån ;) Kort slutartid är ju självklart.. Men mer?
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#2 Lättast är väl att prova sig fram på plats, eftersom väder, ljus o.s.v. spelar in på vad för inställningar du ska ha.

#2 Men man ska väl ha bytesrätt ändå? Då tycker jag att du kanske ska tjata på dem lite yttarligare, eftersom att en kamera är ganska dyrt.
Men på inställningar så kanske, porträtt eller hel automatik. Även om sport är bäst så funkar dessa rätt bra också.

#2 Tycker nog du borde lämna in den..
#5 - Den har varit inne på lagning i 5 veckor pga sned blixt, och då påpekade vi när vi fick tillbaka den att den inte 'var sig lik', jag upplevde den mkt bättre innan lagningen (och innan blixten blev sne). Dom lyssnar inte på nån liten 14-åring, och dom försöker dom ställa in olika inställningar för att hjälpa (för att slippa byta). Såhär ser en bild ut med hjälp av deras exakta inställningar (dom ställde själv in), den blev suddig och usch :S
*Morr*

#6 Vad synd! :(

#5, Men om de inte lyssnar på dig (Vilket är mycket illa ! ) Har du ingen annan i familj mamma, pappa eller liknande som kan följa med dig och hjälpa till att förklara problemet ? De kanske lyssnar mer då ?
Hoppas allt ordnar sig ! :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
#8 - Pappa har varit med men vill inte skälla på dom, mamma jobbar alltid när dom har öppet, hon är j*kligt arg på dom att en 14-åring får slösa bort över 6000kr på en kamera (med tillbehör) för att sen använda den i 1-2 månader och sen är det skit.. Har ju betalat allt själv också.
Ta kontakt med allmänna reklamationsnämden om dom inte lyssnar på dig!

#9 Jaa, något lycker jag att du ska göra (Inte för att du inte har gjort något) Men du får inte ge dig ! Att länga ut 6000 spänn och få en kamera du har fungerande i 1-2 månader är sjukt.
Ge dig inte säger jag bara, usch, sådant här blir jag sur på ! x@ Men hoppas som sagt att du "vinner" över dom.. ! :)
#11 - Syrran och jag ska åka in så snart vi kan, hon har en D40x och jag känner skillnaden (snabbare, mer fokus m.m.) även om det är en lite bättre kamera. Precis så kändes kameran innan olyckan, den var 'perfekt'.
Syrran är föressten äldre (27år) så dom kanske lyssnar på henne, hon är envis och har ett hett humör ;)

Haha ;) Prova på, som sagt, du har rätt, ge dig inte ! ;D

#6 Hur blev blixten sne?

#0 Vad är det som inte funkar med sportläget?
Vore kul att på lite exif om den bifogade bilden.
Klart att du ska få den reparerad. Det är de skyldiga iom garantin.
Annars tycker jag att du kontaktar Nikon via telefon och ser vad de har att säga om problemet. Då kanske du tom kan få dem bakom dig tills nästa möte med Expert(?)
Från konsumentverkets hemsida.
Reparation, byte eller pengarna tillbaka?
_
Köparen kan kräva att varan repareras (avhjälpande) eller byts ut mot en ny likvärdig vara (omleverans). Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna avhjälpande och omleverans om köparens krav innebär en oskälig kostnad för säljaren.
Är det exempelvis fel på din nyinköpta telefon kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen.
Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig.
Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad_
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Hålls utställningen inne eller ute?
#16 - Det blir en väldig oskärpa.. Mkt värre än i någon av dom andra lägena. Ska se om jag hittar nån bild, har raderat dom flesta dåliga.. Här är dom bästa bilderna från sportläget, vissa är helt okej, andra är inte alls bra (visserligen är dom tidigt tagna, medryttaren är inte så duktig, men man ser iaf oskärpan).
#19 Är de bilderna verkligen tagna med sportläget? Man ser att blixten har använts, och det går inte med sportläget.
#20 - Det är isf om medryttaren ändrade något :S Jag ställde in den på sportläge..
Syrran och jag åker in imorgon och ska kräva ny kamera… *Hoppas*

#22 Annars får ni be dem på tv4 nyheterna ta upp det x] Då lär ni få en ny.. ;P

#24 Haha jaa.
Har bränt en skiva med misslyckade bilder att ta med också, kanske hjälper..
#17 - Den är inomhus.

Hur gick det idag? Fick ni någon ny kamera eller vad hände?
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

#19 Undrar detsamma om Emelie, det går inte med blixt på sportläget..Det är nog din medryttare som fipplat med den.
#28 - Eftersom 'fotoexperten' Magnus som brukar 'hjälpa' mig var sjuk så blev det inget av med byte. Vi tog ju med bilder, dom skulle titta på dom och dom ville ta kameran och prova den, vilket inte går eftersom jag har hopptävling jag ska fota på imorron. Nu börjar jag bli riktigt arg på dom, dom ska ringa på måndag och berätta vad JAG gör för fel! Sagt från expert;
"Magnus är nog frisk på måndag, vi ringer dig då så kan vi säga vad du ska ha för inställningar för att få bra bilder, dom här bilderna har du ju inte gjort som vi sa på" :@ Syrran har ju en likadan och vi har provat med samma inställningar, men min är mkt segare och det blir oskärpa på mina bilder.

#30 Det var likadant för mig och min laptop när den blev trasig. Dom sa att det var MITT fel, fast jag hade inte gjort någonting. När datorn kom hem från reparationen var ALLA mina filer borta fast dom hade sagt att de skulle "klona" hårddisken så att det inte försvann, sen ville de att vi skulle betala för att det inte hade hittat något fel på den. Efter mycket tjat började min pappa prata om att han inte skulle prata bra om onoff och berätta för alla som han kände om det här så att inte de skulle köpa en dator eller liknande på onoff och då blev chefen livrädd. Så tillslut behövde vi inte betala avgiften och jag fick ett presentkort på onoff med 500 kr för att allt hade blivit raderat på min dator.
Om de inte ger sig börja prata om rykte så kommer de nog snart att ge sig.
/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se

Vilken stads expertbutik köpte du den i?
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

#30 Nej fyy ;/ Expert verkar inte speciellt bra.. Kommer inte handla fotosaker där i fortsättningen..
Expert är inte bra alls. Har dock aldrig handlat därifrån men har hört rykten. De är minst ett par tusen dyrare än alla andra affärer och sen är de (O)exporter på fotoutrustning.
Jag har köpt mitt 55-200mm från Expert. Gick hur bra som helst, köpte då i butik. Dom var också billigast bland dom vi kollade på.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Jag har aldrig hört ngt dåligt om expert förrens nu.
#32 - Vadstena
Om du inte får en ny kamera lr pengarna tillbaka så skapa ett jävla liv! gå till expressen eller aftonbladet och be dom göra ett repotage :O

#38 Håller med ;D Eller typ TV4 nyheterna (: Då brukar det bli ett jäkla liv.

#37 Kunde du inte sagt Mjölby ;) Närmre för mig ju.
Nä, jag tycker inte du ska blanda in media, ifall de lyckas ha någon "lag" el. paragraf på sin sida. Bästa är att kontakta närmsta konsumentvägledare eller ARN för rådgivning.
Har du testat att kontakta Nikon och se vad de säger om problemet?
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Tråkigt med kameran :/.
#40- Nej, jag har inte det. Väntar på att expert ska ringa och säga om jag får en ny eller bara komma med dumma kommentarer om att jag har ställt in fel..
Nu har pappa ringt och klagat igen.. Enligt expert är det 'handhavandefel', alltså att jag gör fel. Bla säger han att en bild jag fotat när det var vintertid och då blev det halvmörkt ca kl 16, och jag fotade 13.30 och bakrunden blev svart eller mörkblå och här är resultatet.
Experts kommentar: "man ser ju att det är solnedgång på bilden". Ursäkta språket, men var fan är solnedgången? :@ Dålig kvalité på bilden pga förminskning.
Expert ska dessutom låna kameran tisdag-lördag och prova att fota, men det hjälper ju inte eftersom dom inte kommer fota hästhoppning, vilket jag använder kameran till, där bilderna blir som sämst.. Laddar upp en utfrätt och suddig bild, tagen i autoläget..
Dessutom säger dom att jag är 'för nybörjaraktig' eller vad jag ska säga, dom säger att jag inte har tillräckligt med utbildning och att jag behöver lära mig mer. Vadå, ska inte D40 vara en bra nybörjarkamera? Jag har ju fotat i 2 år innan jag köpte den här kameran, och läser i manualen om jag inte förstår något, vilket är sällan. Visserligen är det min första systemkamera, men jag vet mkt väl skillnaden före och efter reparationen. Dom säger alltså att jag kan för lite om kameror och fotografering för att kräva en ny kamera!? 

#43 När man fotar på vintern har det redan börjat skymma något vid 13,30, dessutom använder du blixt och då blir bilderna en aning mörkare i bakgrunden.
#43 - Det var under november jag tog bilden, då det började bli mörkt vid 16.. Jaja, var tvungen att använda blixt eftersom bilderna blev kolsvarta annars..

#46 Redan i november börjar det mörkna lite då, eftersom du skriver att bilderna blir kolsvarta annars. Vart i landet bor du?
#47- Östergötland (Närmare bestämt Skänninge)
Måste lägga in ett ord om expert efter att ha sett tidigare inlägg:
Köpte en GPS där i lördags. Kom tillbaka med en 5 min innan stägning och ville byta; den funkade inte alls, stod bara ''this unit has performed an illegal action and will be shut down'' (före det hade det varit e massa med minneskort m.m).. denklickade gulligt när man petade på den iaf.. xD hade haft den kopplad till datorn för att ladda den och satt i medföljande CD-skivan. Det enda det stod på den var typ ''installera'', och utan bruksanvisning trodde jag såklart att då skulle jag väl installera då.. Jajja.. xD Men, kom till expert och de bytte den direkt utan några konstigheter.
Tog med nästa hem (kunde inte kolla den i butiken då den inte hade laddade batterier), laddade den och kunde inte fatta hur den funkade alls.. kunde inte hitta några andra adresser än min egen, inga med å,ä eller ö i.. hittade inga sateliter heller så den visste inte var den var.. de ringde tillverkaren och frågade dem, och så fixade det sig. Sateliterna skulle den hitta om den satt i vindrutan.
Det gjorde den inte, så jag åkte in för 4e gången (men nu hade jag bara varit och handlat 500m därifrån), de pillade lite på den, tryckte väl på reset eller nåt. Efter det verkar den funka, ska bara prova med lite fler adresser nu så att jag vet att den hittar dem.. ska till malmö på torsdag. Använde den och lät den ''hitta'' hem till mig.
Men jag fick bara trevligt bemötande och hjälp direkt, och får fortfarande komma tillbaka och byta om den inte funkar. x)
Synd att det inte är likadant med din kamera; även om det blir många turer ska man iaf få ett bra bemötande.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag hade ett minneskort som gick sönder. Köpt på expert. Jag gick och bytte det, och det var inga problem. Men när jag hade fotat ett tag kom det upp i displayen "minneskort fel". Jag bytte kortet igen, men med samma resultat. Tillsist fick jag ett kort som funkade. Men de var trevliga och det var ju inga problem att byta kortet.
#44 Så kan de väl inte säga ändå? Vem som helst ska väl kunna köpa en kamera :S Och om du märker skillnad före och efter den åkte i golvet är det väl konstig att de inte kan byta den om den inte funkar som den ska :S
Hoppas det löser sig.
#50 men.. den åkte ju i golvet.. visst, en olycka, men garantin brukar väl bara gälla fabrikationsfel? Inte ''vårdslös'' (valpen vr ju inte särskilt varsam) behandling?
TS: säger som ovan, har du nån special garanti/försäkring som gäller olyckor? Tycker det är märkligt att de fixar den första gången med blixten annars..
Men naturligtvis ska de inte lämna tillbaka den värre efter en reparation än före, utan att ta ansvar för det. Och bemötandet ska ju alltid vara proffsigt..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Har du försäkring på den så SKA du få byta den, eller få den fixad gratis. Garantin håller väl bara om det är fabrikationsfel, och inte om man tappat den eller så. ?
#51 - #52 - Jag har 4 års försäkring som gäller i stort sett allt utom stöld i låsta utrymmen som det har begåtts inbrott med våld eller något står det.. Varje gång den ska lagas måste jag betala 100 kr..