Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 575 ggr
Cilla89a
0

inställningar vid ridhusbilder :)

vad har du för inställningar när du tar kort i ridhus? iso, bländare, slutartid m.m?
lägg gärna in en bild också :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Anna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
  • ISO mellan 400 och 1600
  • Bländartal alltid F2,8 (om det inte är väldigt ljust, då kan jag stiga till runt F3)
  • Slutartid mellan ca 1/80 till ca 1/400.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Emelie-G
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ISO mellan 400-1600 beroende på hur ljust ridhuset är, minsta möjliga bländare (om det inte är ett väldigt ljust ridhus) och slutartider mellan 1/25-1/500, också där beroende på ljuset men även på vilken effekt jag vill ha i bilden.

Jag bifogar en bild tagen i ett ganska mörkt och dåligt upplyst ridhus, där har jag använt ISO 1600, bländare 2,8 och slutartiden på 1/160.

Det finns även en artikel som handlar just om att fotografera i ridhus, du hittar den här :)

Tittut
0

Använder ni stativ när ni fotar inomhus?

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Anna
0

#3 Nej.

annaattlid.se

Marija
0

#3 Nej, det gör jag inte.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Tittut
0

Jag försökte mig på att ställa in manuellt med mitt nya Sigma 70-200, 2,8 ikväll när jag fotade i stallet. Lysrörsbelysning, men ganska bra ljus.

Det var ursvårt… bilderna blev gärna lite gula utan blixt. Jag försökte laborera lite med ISO och slutartider, men blev inte helt nöjd. Det är lätt att få oskärpa tycker jag.

Har ni några heta tips?

Hur man skall kunna ta så där fina ridhusbilder utan blixt, känns som en utopi…

Marija
0

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Tittut
0

Hittade den länken här ovan.. svårt ändå-

Det blir väl det vanliga, prova sig fram i förtvivlan….

Emelie-G
0

#3 Nej, men brukar använda ett räcke eller liknande om det finns att stödja kameran mot, framförallt vid lite längre slutartider för att undvika skakningsoskärpa.

jojjehanna
0

#1 gissar att det var "TV-ljus" vid det evenemanget?

#0 Som sagt, ljuset i ridhus skiljer sig åt mycket så helt generella inställningar är svåra att ge.

Anna
0

#10 Ja, det var inte spec mörkt. Men trodde faktiskt att det skulle vara ljusare.

annaattlid.se

Madick
0

#6 - det gula ställer du bort med vitbalansen. Det är bland det viktigaste (förrutom rätt ISO) för att få vettiga bilder inne som inte behöver fixas i datorn för mycket.