Bländaren hoppar
Vet ingen bättre rubrik eller förklaring för mitt problem men så här ligger det till.
Fotade idag när det började skymma lite ute. Hade manuella inställningar och satte bländaren på 3,5 när jag sedan tog kortet så ser jag att den ställer in sig automatiskt till 5,0
den håller på så hela tiden, ställer jag den på 3,8 så vill den hellre vara på 4,8 :S Jättekonstigt!
Manuella inställningar är väl till för att man ska få ställa själv? Så varför ändrar den sig? Är det objektivet det är fel på? Har en canon 350D det rä kitobjektivet 18-55mm som jag använde. Står 3,5-5,0 på bländaren, så det kanske är så att det ändrar sig själv mellan de talen?
Eller?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Du zoomade inget efter att du ställt in bländaren då?
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#1 Jo det gjorde jag men den ändrade sig också när jag bara höll stilla och ville knäppa :S
Ska den ändra sig själv när man zoomar?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Din bländare kan enbart vara 3,5 vid 18mm brännvidd. Såfort du zoomar in lite mer ändras bländartalet eftersom det vid full zoom (55mm) blir 5,0.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#3 Vad uselt .__. Men varför ändras den när den är fullt utzoomad då? Det fattar jag ej :S Liksom så fort jag trycker ner halvvägs för att fånga skärpan så ändrar den sig :S
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#4 Ditt objektiv är helt enkelt byggt så. De objektiv där bländaren står t.ex "4-5,6" eller "3,5-5,6" är byggda så att bländaren ändras genom zoomomfånget.
Mitt ljusstarka objektiv har man möjligheten att ha bländare 2,8 hela tiden eftersom den bländaren är "fast".
#5 Okej tack för svaret :) Väldigt informativt
Det enda jag inte fattar är varför den ändras till 5,0 när jag EJ zoomar..
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#6 Det ska den inte göra om du fotar manuellt… Konstigt.
#7 Näe så nått är ju lite knasigt :S
Men visste inte att den hoppade automatiskt när man zoomade :) Det var ju bra att veta ^^
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se