18-55 18-70 18-135
Hejsan !
Ska beställa en D80, men undrar.. Vad ska jag ta för kit-objektiv ? :S 18-55, 18-70 eller 18-135 ?
Vet inte om jag ska satsa på 18-55 och köpa bättre zoom ? Eller kanske strunta i det och bara köpa kamerahuset ? Hur bra är de objektiven man egentligen man får med ?
MvH Fatima
Jag köpte en D80 med ett 18-135. Jag tycker det är ett suveränt objektiv som man både kan fota lite vidvinkel med och dessutom fota ex hästar. Har använt den optiken på flera tävlingar och tycker det funkar bra.
Jag har även haft ett 18-55 som jag inte tycker passa så bra till just hästfotografering, men det beror ju på vad man vill fota.
http://www.regret-nothing.com
Jag håller med Ellinor (#1). Just p.g.a brännvidden som är såpass flexibel.

Jag har oxå funderat på detta, men kan det inte vara bättre att köpa 18-55 och sedan komplitera med ett ljusstarkare objektiv ?
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Jag skulle nog välja 18-135 av den anledningen som #1 & #2 skirver.

18-135 - då behöver du inte lägga pengar på ett halvtaskigt zoom objektiv utan kan spara och såsmåningom skaffa ett ljusstarkt tele
Jag ska själv köpa en D80 snart och prioriterade så att jag köper huset och sedan ett Tamron 55-200, det är billigt och brännvidden räcker.

18-134 Är oerhört prisvärt! Man har allt från kort vidvinkel till kort tele. Lärde mig väldigt mkt med det och dessutom tar den suveräna närbilder, är knäpptyst och ställer in skärpa väldigt fort. Så jag skulle defenitivt välja 18-135:an ;)

Jag tycker också 18-135 låter väldigt bra, både vidvinkeln och zoomen räcker ju ganska långt faktiskt. Det är samma bländare på 18-55 och enligt mig värdare att ha längre zoom. Hur mycket är prisskillnaden?
Jag har ett 18-55mm men tycker absolut att du ska satsa på ett 18-135mm. Även fast det inte är knivskarpt så funkar det iallfall att använda och med ett vidvinkel till kort tele blir du inte så begränsad.

Jag tycker du ska satsa på ett 18-135 p.g.a. de anledningar alla andra i denna tråden skrivit.
Även jag skulle valt 18-135, med samma anledningar som föregående!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus