Hjälp vid kameraval
Har bestämt mig för att köpa systemkamera nu, istället för min långzoomare.. Nu letar jag efter en prisvärd (läs billig, men bra) kamera. Har endast kollat lite, och i de flesta affärer verkar det bara finnas Canon Eos 400D istället för 350D som jag hade tänkt mig. Undrar också om någon vet något om "Nikon D40"?
Någon som vet en bra kamera med hyfsat pris, säg till :)

Det finns jättemånga sådana här trådar. Kolla på "Sök".
Jag äger en Nikon D40. Den är ganska liten och inte jätteskön att hålla i, men med batterigrepp blir det bättre. Den stora nackdelen hos D40 är att den saknar autofokusmotor, vilket innebär att objektiven måste innehålla det för att du ska få fungerande autofokus. Detta begränsar objektivutbudet en del.
Det finns väldigt många liknande trådar, använd sökfunktionen eller bläddra under fliken fotoutrustning så hittar du en hel del :)

Äger en Nikon D40. Den är jättebra som första systemkamera. Den kanske är lite liten, men mig passar den perfekt.
Det som är dåligt med den, är som emelie säger: den saknar autofokusmotor. Och sedan är det också att den bara har 3 fokuspunkter.. lite dåligt.

Jag har en Canon Eos 350D den är faktiskt väldigt bra tycker jag men har inte fotat så himla mycket ännu eftersom det inte är så mycket tävlingar men ,, så snart tävlingarna kommer igång så .. Kameran e bra utanhus men inom hus är den sisådär x)
Men jag gillar den .
#4 Fast hur bra bilderna blir utomhus/inomhus beror mer på vilket objektiv man har än vilken kamera ;)
EOS 350D finns inte att köpa längre, nu är det 400D och 450D som härjar. Men 400D och 350D har egentligen inga större skillnader än att 400D har fler pixlar.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

350D finns på mediamarket ? för 4000 kr, fast kasnke är slut nu, annars kanske dom finns kvar på komplett.se

Hur mycket pengar har du till att köpa kamera + tillbehör för?
Alltid enklare och ge tips och råd om man vet det.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

Jag vet inte.. Hade tänkt mig något runt 5 000 för kamera.. Sedan (är inte så .. öh, "insatt") hade jag tänkt mig kanske ungefär lika mycket för objektiv och så? Eller det kanske är för lite?
Jag såg att mediamarkt säljer pentax k100 super för endast 3000 kr!
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Någon som kan berätta om dendär "Pentax k100"? Vet att det finns hemsidor och så, men det är alltid så mycket bättre att få höra från någon som "upplevt" den :)
Samsung GX-1L är en trevlig kamera :) Nästan alla pentaxsoptik kan användas till den. Inte farligt dyr heller.