Står nu mellan dessa kameor ..
Hejsan! Nu om en vecka ska jag köpa mig en systemkamera. Det står mellan Nikon D40 och Canon EOS 400D.
På Nikon D40'n har jag hittat ett erbjudande på 5.000:-(eller om de va 5.500:-) där ett Sigma 55-200mm medföljer. Ifall jag skulle köpa Canon EOS 400D'n skulle jag inte kunna köpa till någon optik utan bli tvungen att använda kit-objektivet hela sommaren.
Tror ni jag klarar mig med ett 18-55 mm och en Canon eos 400D under en hel sommar, eller borde jag satsa på Nikon D40'n och Sigma 55-200 mm(ink. 18-55mm) att köra på under sommaren?
Hälsningar Vemsan

åk in till en butik å känn på dem.
jag som är van vid en lite större kamera tyckte D40 känndes väldigt liten
#1: jag har redan kännt på båda kamerorna och tycker mycket om greppet på dom båda (;
Hälsningar Vemsan

Om du ska fotografera hästar och likn. så bör du skaffa dig ett tele. (min åsikt). Sen vilken av kamerorna beror på vilken du trivs bäst med :P

Teleobjektiv brukar bli svårt ifall man ska fota inomhus (vanliga hus där man bor) men köper du med kitobjektivet så kan du beskära i datorn.
okej, tack så mycket (:
men ungefär hur långt kan man zooma med 18-55 mm och hur lång med 55-200mm?
Hälsningar Vemsan

på 18-55 kan man zooma ungefär 1 meter, om inte mindre.
på 55-200 vet jag inte.
men hade jag varit du skulle jag köpt nikon d40'n eftersom man får med 55-200, som räcker väldigt länge. men är du säker på att sigmat har HSM? (inbyggs autofokusmotor)
#6 - Det borde nog vara HSM, eftersom det vore dumt av butiken att sälja ett objektiv som inte passar med kameran? ;)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#6: oj! 1 meter va inte mkt ^^, Jaa Sigmat har autofokus (;
Hälsningar Vemsan

#8 - jaa, tyvärr :/
men då tycker jag att du ska köpa d40'n.
Jag har en D40 med 18-55 mm och 55-200 mm objektiv (fast med VR) och är än så länge väldigt nöjd, så det är vad jag skulle satsa på. 
Tycker du ska satsa på D40 :)

Håller med #12.
Jag ska nog satsa på en Nikon D40 då i alla fall (: Hoppas bara att erbjudandet räcker tills den 19:e (: Fast ska tänka på saken liite mer, men det tippar mot Nikon D40 =)
Hälsningar Vemsan

Men tänk på att man alltid kan köpa Tamron eller Sigmas till 400D, du klarar dig inte utan ett objektiv med en mindre brännvid i längden. 400D är en underbar kamera <'3
Grattis, bra köp!

Grattis:)

Riktigt bra köp! ;)
Tackar :D
Kan tillägga att min morbror var här och jag fick ett trebenstativ av hans tjej :D
Hälsningar Vemsan
Grattis till köpet!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Roligt med kameran, grattis!! Gillar #17 mkt! Har du efterarbetat den något? =)
Tackar :D
#23: Jag bara förminskat bilden och satt dit min namnlogga, men inget annat :)
Hälsningar Vemsan