Hur vet man att objektivet passar?
Ja, min fråga är helt enkelt, hur vet man att ett speciellt objektiv passar just min kameramodell? Självklart kan man ju fråga stället där man tänkt köpa det ifrån men det kan ju vara bra att kunna "ta reda" på det själv.
Objektiv med Nikonfattning passar Nikonkameror, objektiv med Canonfattnng passar Canon, objektiv med Pentaxfattning passar Pentax osv. Vilken fattning obejktivet har står nästan alltid i namnet.
Vilken kamera har du? :)
Någon som testat detta då och vet om autofokusen är bra? http://kaffebrus.com/adapter-m42-till-canon-eos-118.html

#2 Inte helt säker, men något säger mig att Petersen har testat den eller liknande.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#1 haha, jo, att canon passar canon osv fattar ju t.o.m jag, men jag menar modellen, för alla canon objektiv passar väl inte alla canonkameror osv?
Jag har beställt en 450D så jag sitter och väntar på den. Men jag hade tänkt beställa ett Tokina AT-X PRO AF 50-135/2,8 DX men jag vet inte om den passar. Det står att den passar digitala systemkameror med sensor i sk APS-storlek, men vad menas med det då?
Sen kan jag ju även passa på att fråga en annan grej om objektiv. Om vi tar tex objektivet Canon EF 135/2,0 L USM, är det zoom på det då? Jag har inte riktigt fattat det här med objektiv än (a)
300D 350D 400D 450D 10D 20D 30D 40D har APS-storlek. En mindre storlek än 5D.
Alla Canon EF passar till 450D
135/2,0 L USM
135 är brännvidd. Alltså ingen Zoom, för då hade det stått ex 80-135. 2 är minsta bländarvärde. L är den fina optiken från Canon. USM är ultraljudsmotor.

#5 Du har ju 1D mellan de som du angett. 300D etc. har ju 1.6x crop och 5D 1x crop. Men 1D har 1.3x crop.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson