Filterdiameter
Gör det någon skillnad på bilderna om objektivet har en större filterdiameter eller en mindre?
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Inte vad jag vet eller har upplevt.
Ingen aning.

Ingen aning, skulle gärna vilja veta. Har 52mm på alla så de går ju som inte att märka ngt.
Om jag fattar rätt nu så om filtret har en större ellr mindre diameter än objektivet så passar de väl inte till objektivet??
Eller missuppfattade jag nu?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#4 Jo, sant.
Men ett objektiv med större filterdiameter borde väl ta bättre vidvinkel? Eller har jag fel?
/ ElinH
#6 Det är väl brännvidden som talar om när det blir vidvinkel har jag för mig. är det under 18 så är de väl vidvinkel?
Rätta mig om jag har fel.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Det är brännvidden och inte diametern som avgör vidvinkeln. Jag tror att det är så att objektiv med större bländare och/eller brännvidd har större diameter eftersom att hela objektivet då blir större :p
#7 Jag menar bara att bilden borde bli "större" med en större filterdiameter … kanske typ.. XD
/ ElinH

#9 Bilden blir inte större för att frontlinsen är större, eftersom bildstorleken beror på sensorns storlek.
Vet att jag läste någonstans att större frontlins gav bättre ljus. Sedan så har iofs vidvinkelobjektiven stora frontlinser också. Men det är som #7 skriver att vidvinkeln beror på brännvidden.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson