Hur beskär du?
Hur anser du att en "bra" beskärning ska se ut? Hur beskär du själv?
Mycket luft runt omkring, eller mindre luft runt omkring? Berätta! Motivera gärna varför.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

beror på bilden, men de flesta kort jag tar går inte att "laga" oavsett hur man beskär;)
Jag gillar lite tajtare beskärningar med lite mindre luft runt omkring motivet. Fast jag vill samtidigt ha rejält med luft åt det håll hästen rör sig, tycker inte om för centrerade motiv.
Hoppfoton tar jag gärna i stående format då jag tycker tajta beskärningar är snyggt på hoppbilder! Dressyrfoton har jag gärna lite mer luft runtomkring, tycker det är finare att se hela hästen då t.ex. Porträtt (huvud eller helkropp) har jag gärna lite luft runt omkring, fast något mer åt det håll hästen tittar åt.
Försöker att aldrig kapa av något; öron, ben/hovar, ryttare eller liknande. Antingen ska hela ekipaget/hästen vara med eller bara huvudet t.ex!
Försöker beskära lagom. Men håller med #1 om att det beror på hur bilden ser ut.,
Beror på hur bilden ser ut. Porträtt gillar jag sådär lagom tajta, med mera luft dit hästen tittar. Rörelse bilder beskär jag oftast liggande med mer luft åt rörelseriktningen. Håller med #2, gillar inte heller allt för centrerade motiv.
Fast som sagt, det beror helt på bilden som #1 säger.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Jag gillar också hyfsat tajta beskärningar och beskär helt efter bilden.

är det ex på en tävling så är det oftast mycket rörigt i bakgrunden, då gillar ja lite tajtare beskärningar. Men ex. om det är ute i en stor hage och det är fin bakgrund så har inte jag nått imot mycket luft runtom.. sen har jag alltid haft problem med beskärningar, men det är en annan sak det ;) hehe

Håller med #2.
Jag är i allmänhet inte överdrivet förtjust i jättetajta beskärningar, btycker att bilden känns så "trång" på något vis. Jag föredrar nog lite luft runtomkring, inte extremt mycket men lite grann.

Det beror helt och hållet på motiv och komposition. Vissa bilder passar bättre i 1x1-format och/eller tajtare komposition.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Allt beror på bilden!
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

#10 Precis, jag försöker att anpassa mig till bilden.
Visst beror allt på bilden, självklart.
Men varför kan ni inte förklara hur ni gör med de olika sortens bilderna då? Som jag gjort i #2. :)
Ojoj, svårt att förklara, men jag ska försöka :)
Jag gillar bilder som inte har fööör mycket luft, men ändå inte är föör tajt beskurna. Rörelsebilder där hästen är fotad från sidan gillar jag bäst i liggande format, med ganska mycket luft framför hästen och mindre bakom. Om hästen rör sig mot kameran däremot tycker jag att stående bilder blir bäst. Oftast lämnar jag lite mer luft åt något håll, t.ex. dit hästen har vinklat huvudet lite eller så, för att slippa ha hästen så centrerad.
Porträtt gillar jag bäst i stående fortmat med mer luft åt det hållet hästen har uppmärksamheten.
Sedan finns det såklart undantag, där jag beskär på ett annorlunda sätt för att framhäva någonting speciellt eller där det är tänkt att beskärningen ska hjälpa till att förmedla en känsla i bilden. Sedan som Anna nämner i #2 så är jag noggran med att inte kapa delar av motivet.

Lite olika. Håller med Lina att inte föör mycket luft och inte föör tajta.