Nat. dressyr 22-23/3
Var iväg på Jönköping fältrittklubbs nationella dressyrtävlingar förra helgen (22-23 mars) och fotograferade lite inne i deras ridhus.
Vill gärna ha lite kritik på några av bilderna. Det var ganska mörkt på några ställen i ridhuset (självklart på de ställen där t.ex den ökade traven, ökade galoppen och skänkelvikningarna gjordes), så ha gärna överseende med något brusiga bilder.
Nikon D50 & Nikon AF-ED 80-200/2,8D användes.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Tar gärna emot kommentarer nu.
#1 Är min favorit. Härligt ljus, vackert steg. Verkligen helt underbar!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

tycker att första bilden va helt underbar! :]

#1 Väldigt läcker! Kanske lite för gråaktig och lite "dassig", mera kontraster hade jag föredragit. Men annars väldigt harmonisk bild!
#2 Säger inte mig så mycket, väldigt tråkigt att hovarna är gömda bakom staketet.
#3 Snyggt! Bra del utav steget. Hade velat se lite mera luft framför, ovanför och bakom ekipaget, nu känns det som att svansen är avhuggen och att det är lite för tajt beskuret.
#4 Jag tycker att det blev en väldigt konstig del utav steget, hästen ser ihoptryckt och spänd ut och jag upplever även att hästen ser grovare ut. Lite mer luft ovanför, men annars snygg!
#5 Oh vad snygg! Bra del utav steget, men ekipaget känns aningen suddigt? Människan som står i vänstra hörnet stör jag mig på, blicken dras liksom dit.
Tack för kritik, spec #9 :)
#9 Tycker du bättre om den här än #4?

#10 Ja, den tyckte jag var mycket bättre! Framhävde hästen på ett helt annat sätt, ser mycket smäckrare och snyggare ut. Bra del utav steget också ;)
Bild 1: Den här gillar jag skarpt, som du redan vet. Fint fångat och det svart/vita gör mycket. Den lilla rörelsen på svansen tycker jag gör bilden mer intressant. Snyggt!
Bild 2: Fint steg, men tyvärr är jag inte vidare förtjust i bilden. Tycker att bakgrunden är tråkig, och ljuset från öppningen "dassar" ner vissa delar av hästen samt ryttaren. Annars bra komposition etc.
Bild 3: Fin steg även här, bra skärpa, ljus osv. Jag skulle föredragit liite mer luft i vänsterkant, nu tycker jag att svansen ligger för nära kanten. Jag gillar inte riktigt färgerna i bilden, de känns lite gröna, alternativt sepia/gulfärgade.
Bild 4: Det här var en lite intressantare bild, vilket jag gillar. Synd på den utfrätta väggen, men som jag faktiskt inte tycker stör så otroligt mycket. Bra komposition och snyggt steg. Kanske, kanske att även denna känns lite grön? Snyggt i alla fall, jag gillar den!
Bild 5: Den här bilden säger mig inte så mycket. Bra fångat i steget, med benet snyggt utsträckt. Här störs jag dock mer av de utfrätta partierna än i föregående bild. Gillar inte riktigt att hästen ser lite blå ut, men det kanske beror på hästens färg helt enkelt. Även om den inte riktigt föll mig i smaken så var det roligt med en lite annorlunda bild.
Jag orkar inte kommentera alla bilder eftersom det var så många, men överlag måste jag säga att du har lyckats riktigt bra! Snygga och 'prydliga' bilder =)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Tacktack!
#12 Håller med dig om färgnyanserna i några av bilderna, de var svåra att redigera då det var motljus i ridhuset och färgerna/kontrasterna blev lite dassiga.
Tack för kritik!
#14 De kanske gör sig bättre i svart/vit? :)
#15 Jag har testat men då framträder även bruset lite mer och de blir lite tråkigare ;) Får helt enkelt fixa färgnyanserna någon dag, när jag… orkar :p

Jättefina bilder. Gillar steget och jag tycker faktiskt att #4 är en av dom snyggaste.
Fina bilder men lite synd att de ser rätt lika ut men man kan inte få allt… Väldigt läckra hästar =D
#1 Vackert steg dock en aning mörk och dassig. Skulle vinna på att ljusas upp eller höjda kontraster. Fin bild annars!
#2 Gillar inte den allas tyvärr. Ljuset är rätt dassigt och stör bilden något. Synd på dressyrstaketet som är vid sidan om hästen.
#3 Bra fångat, kanske en aning tajt beskurit bakom svansen?
#4 Känns lite stel och onaturligt samt lite dassig. Det här känns tyvärr inte som en bra bild för mig.
#5 Snyggt fångat men minus eftersom den är tagen bakifrån. Skulle kunnas göra intressentare i sv/v då blåsticket inte skulle synas.
#18 Skimmlar blir alltid bäst på bild i ridhus, har jag lärt mig efter X antal inomhusfotograferingar ;) Därför bilderna är rätt lika varandra.
Ang #5 kunde jag inte ha tagit den från annan vinkel då det bara finns en läktare och den ökade traven hölls bort från läktaren, tyvärr ;) Men tack för bra kritik!
Försökte rädda #2 lite.
Gick det eller misslyckades det? ;)
#20 Såå mycket bättre! Nu gillar jag den bilden jättemycket ;)
Gillar #1 och #2 bäst, fast dom kändes lite väl uppskärpta. Men det var snyggt hur ljuset föll på hästen.
#3 var snyggt fångad i precis rätt del av steget.
Sista bilden(#5) kändes lite som om fokusen inte hamnat rätt fast att du försökt skärpa upp den iaf.
Överlag fina bilder!
http://www.regret-nothing.com
Tack! :)
#20 Mycket bättre!