blixt i ridhus?
ni som brukar fota i ridhus, använder ni blixt?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Nej, aldrig.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Samma som #1

Men hur får ni då till det? Jag provade utan blixt, och då blev det jättemörkt..

Ljusstarka objekiv ;)

#4 jo, jag skulle nog behöva mig ett bättre objektiv ;) Det är väl bländaren som "berättar" om man har ett ljusstrakt objektiv eller inte.. Min bländare med blixt ligger på 5..
Precis som #4 säger, ljusstarka objektiv. Jag har ett med bländare 2,8. Då släpper kameran in mer ljus när man tar bilden - bilderna blir ljusare. Då kan man höja slutartiden och därmed frysa rörelser utan att bilderna blir för mörka.
Fotar inte heller med blixt i ridhuset.
Försöker att kombinera bländare med slutartid så gott det går, när jag fotar med min telezoom (största bländare f/4). Annars brukar det inte vara ett problem med min fasta optik (största bländare f/1.8).
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Nej, aldrig.
Nej.

#6 vad brukar din slutartid ligga på då? jag kan inte få min över 200..

DOH. har bara en lusig kompaktkamera :( kan inte fixa något nedrans ljuskänsligt objektiv.. :(
#10 Mellan 1/100 till 1/200 oftast. I riktigt ljusa ridhus kan jag gå upp lite mer.

Aldrig ^__^

Never ^^
Näpp :)
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Nej aldrig, det blir inte snyggt ljus!
Nej.

Nej, bäst resultat utan :)
Har faktiskt bara fotograferat en gång och då använde jag inte det. Kommer nog aldrig använda det heller, för jag vet faktiskt inte hur hästar reagerar på blixtar. Där jag var (även Cavello var där) låg jag på F/3,2 - ISO 1600 - 1/640. Sen att alla bilder inte blev hundra beror nog mest på att jag aldrig fotograferat en häst tidigare.

#19; Kan du inte publicera några bilder därifrån :D
Nej. Hästarna kan bli rädda, och jag har bara inbyggd blixt till kameran så den kommer nog inte räcka.

#19 Ni hade ganska ljust ridhus va eftersom du hade så kort slutartid..? :D

#22 högt ISO-tal bidrar väl lite också?

#22 kort slutartid? jag får inte min över 200 ;)

Nej, aldrig ;)
#22 Ridhuset var väl inte jätteljust men jag tyckte det var helt ok. Eller så var det väldigt ljust för att vara ett ridhus men vad vet jag!
#24 Inte över 1/200 i slutartid? Är det när du använder inbyggd blixt isf ?
#22 Plönninges stora ridhus är rätt ljust på dagen iallafall. Under dagen låg slutartiderna på runt 1/500s medan de sjönk till 1/60s på kvällen.

#27 Okej =D

En lite korkad fråga, jag har försökt att fota i ridhus flera gånger men har aldrig lyckats få några bra bilder, jag har provat alla inställningar på hela kameran nu tror jag :P Tacksam om någon har någpt tipps att dela med sig =)
Vad använder nii för inställning när ni fotar i ridhus?

Jag fotar på läge M med lägsta bländartal som möjligt och ISO 1600. Slutartiden är olika från ridhus till ridhus!

#29 Oftast: ISO: 1600, Whitebalance: Lysrör, Bländare 2.2, Slutartid 1/125.

Tack för tippsen! Ska kolla igenom alltihopa nu på en gång! =) Kika lite på kameran och se vad jag kan hitta för spännande också ;)
Var o tävlade idag, och ni tror inte att det var typ 30 tjejer med kameror av olika slag som stog o plåtade med blixt??
Så IRRITERANDE, spec då flera av hästarna blev aningen rädda.
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

#34 Ja eller hur! Jättemånga blir rädda och hur kul är det för dom att det var en liten tjej som inte tänkte tills fel osv. Dåligt..
hästarna dampar isåfall..:P
Nej, det gör jag inte. Det kommer massa damm prickar från underlaget i ridhuset och förstör hela bilden, så :P
Ni som såg den där videon från ridsport med bl.a. lotta gyllensten. Visst fotade hon med blixt eller såg jag fel?
#38 Ja det gjorde hon, en extern blixt.
#39 Vad är det för skillnad på en sån och en vanlig blixt då?
#40 En extern blixt köper man i efterhand och monterar på kameran. Dessa är i regel mycket bättre än de inbyggda blixtarna som sitter fast i kameran. Med en extern blixt kan man ställa in olika saker och anpassa blixtstyrkane efter ljuset osv. Röda ögon försvinner helt med en extern blixt.
#41 Aha, tack för svaret =)
Jag använder inte blixt i ridhus, dels för att jag inte vill skrämma hästarna och dels för att jag inte vill bli tillsagd att inte använda blixt av någon ^^
Så jag kör på lite längre slutartid och högre bländare.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.