Stulna bilder!
Startar den här tråden igen eftersom jag fick tips om flera stulna bilder från mig och nu håller jag på och letar upp andras stulna bilder. Hitillls har jag hittat:
**Natasija - Lirrka (Stulen från Attlid)
**

Vars har du hittat dom? Här i iFokus?

Är det på stallet.se eller vad?
#2 Stallet.se.
Grrr, jag hatar när folk snor bilder. Egentligen borde stallet.se, sträva efter att man inte får ta bilder från hemsidor eller något, utan att det bara är egenfotade bilder, tycker jag iallafall.
Jag tycker att det bara ska vara tillåtet att använda bilder från bildbanken.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Jo justja, dom la ju dit bildbanken, men den tycker jag också att man ska få använda från. För det ger ju dom som bor mitt i stan utan kamera ett alternativ.
Så länge de inte skriver "© by (stallnamn)" eller liknande på mina bilder orkar jag inte längre bry mig :p
#7 Samma här…
Orkar inte längre. Har börjat fundera på att ge ut tillstånd i utbyte mot t.ex 100 spänn, då tjänar jag lite på det och det är säkert flera som skulle betala. Bilderna kopieras ju även om man inte ger tillstånd så varför inte bara ge upp….
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Men då lär dom ju sig att det är "okej" att stjäla bilder, då ingen bryr sej ändå. Nej, jag tycker att bilddtjuvarna borde få en ordentlig uppläxning, för jag tycker att sno en bild, är lika förbjudet som att sno godis i en affär, eller ja, det är ju lika förbjudet.

Håller med, det är en väldigt lång process bara att hitta bilderna, och sen ska man skriva till dem och se till att de tar bort bilderna. Det är så omständigt. Men det är klart, eftersom det allt som oftast inte händer någonting med de som stjäl bilder så fortsätter de ju.

Det är smart att kräva penga av de som snott bilder, ett tips. det går rykten snabbt på Stallet.se och det löser sig oftast så det blir mycket lugnare med stölderna. har man hemsida går det vel att skriva nått om det säkert..
Har ni inte testat att fakturera stallet.se? Beställ BLF:s prislista så har ni något att gå efter när nu fakturera bildstöld och uteblivet namn av fotograf mm. Kan komma upp i femsiffriga belopp, och det borde åtminstone skrämma forumägaren. Alternativt kontakta bildombudsmannen Staffan Teste och hör med honom. Det lönar sig.
Stallet.se avsäger sig ansvaret om allting som laddas upp på sajten, det står i medlemsavtalet.
Jag har varit i kontakt med Staffan Teste om detta och han svarade i princip "Det går säkert att komma åt stallet.se". Men tyvärr kostar det ju pengar att driva rättegång och Teste är inte heller spec billig.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Stjäl tråden lite.
Ni som fått bilder stulna och kontaktat tjuven, blir det ngt resultat av det? Tar de bort bilderna från sina sidor (tänkte på stallet.se)?
Är också medlem på stallet om typ helften av alla använder tulna bilder. Tycket de är så himla dåligt! Vad tror de bildbanken är till för?
#14 Är personligen medlem, och de flesta har tagit bort så fort jag sagt till. Dock så har jag ett skl "kändisstall" där inne, så vet inte om dom kanske är "snällare" och bara verkligen BER om förlåtelse för det. Många som smörar osv där inne, så vore ju inte så konstigt om dom skulle göra det bara för s.s kändaste stall säger till arg om en bild. Hmm.
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Usch! >:( Det kan vara värt o kolla på tex www.minstall.no , det var en tjej där som hade "lånat" mina bilder, och en som frågade om hon fick ha mina bilder där…

Nu blir jag förbannad.. Nu är det t.o.m. en på BILDDAGBOKEN som har kopierat mina bilder :@ Gick nu in på min hemsida för att kolla om hon hade skrivit något där och då ser jag detta: "hej jag älskar dinna bilder på hästarna jag har ridit själv i 8 år och nu är jag 13 dom är fin och så skulle du kunna skicka några finna häst bilder till min hotmail? det skulle vara snällt hoppas det går bra i fortsättningen /Anna Johansson".
Varför skulle jag sitta och skicka bilder till henne?! Någon annan som råkat ut för detta? :/

jag hittade en sida där någon hade tagit lite bilder som hon googlat fram=stulit dem. på sidan hade hon också skrivit att ingen skulle kopiera dem från henne utan att fråga först. lät väl klyftigt?;) hon snor bilder men vill inte att folk stjäl bilderna hon redan stulit…
Gaaah, sådant kan driva mig till vansinne!! Nu vet jag inte om jag själv har blivit utsatt för detta, men ändå.. :S

#18 Det har jag varit med om! Det har varit flera som har frågat mig om jag kan ta bilder på någon speciell färg på häst eller någon speciell ras för att sedan skicka till dem. Varför skulle man göra det liksom? Det var en tjej som frågade om jag kunde bli hennes privatfotograf till stallet.se, och såklart skulle hon inte betala någonting heller. Men det hade jag verkligen inte lust med.

jag gillar iten tanken på att någon skulle ha mina bilder. Men jag tar inte så bra foton så det finns ingen större risk för stölder heller, men för att minimera det ytterligare så sätter jag ut en enormt störande logga mitt över fotoobjektet på de flesta bilder.