Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 656 ggr
Klasselover
0

Första fotojobb :D

Imorron ska jag på mitt första fotojobb, ett stort! Ska fota på Sveland Cup i mjölby, inomhus! Kmr kanske bli publicerad i Stallmagasinet, och jag kmr få inträde till banan så jag får fota där. Men nu behöver jag tips! Ridhuset är rätt ljust, men ni som sett min andra tråd vet att det blev suddigt, så nu undrar jag vilken bländare jag ska ha på!? Och slutartid? Det är som sagt i ridhus, hoppning, storhäst..

Guud vad jag är glad! :D

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Cattiiis
0

Vad roligt, lycka till!

Anna
0

Största möjliga bländare, dvs så litet bländartal som möjligt. Vad har du för objektiv?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Klasselover
0

#2 - Nikon 18-55mm/4-5.6, Sigma 55-200/4-5.6, kmr mest använda sigmat..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Klasselover
0

Puttar ^^ Har mer panik än glädjekänslor nu x'D

Anna
0

Då ska du ha bländare 4, eftersom det är den största möjliga.

annaattlid.se

Lininaa
0

Grattis och lycka till! Som tidigare sagt, stor bländare, korta slutartider och högt ISO :)

Klasselover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 - Okej, och slutartid? Sist hade jag på kortaste slutartid och det blev suddigt..

Anna
0

#7 Det där kan väl inte vara den kortaste slutartiden? Snarare den längsta ;)

annaattlid.se

Klasselover
0

#8 - Noop :/ Kanske inte kortaste, men rätt kort iaf! Har för mig just den bilden var i autoläge, men det blev i sort sett samma i andra lägen.. Enligt photoshop hade jag inställningarna;

* ISO 800
* Bländare 4.8
* Slutartid 1/400

Har förresten en Nikon D40 ;)

Anken
0

#9 kan man kolla sånt i photoshop?? :O

KallaMigMimmi
0

Kan man få jobb som hästfotograf? hur går det till? lätter ju jätte spännande :) Lycka tíll! berätta hur det gick sedan ;)

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

fridak
0

#9 kortare slutartid borde du kunna ha. jag kan ha upp till 1/1250 på min lilla kompaktkamera så du borde väl kunna ha kortare tom.

Klasselover
0

#10 - Ja, för mig går det iaf (har CS2), om du tar upp bilden du vill veta om, går in på Arkiv -> Filinformation -> Kameradata 1 (där står det mesta)..

#11 - Tack! :) Japp, han som behövde hjälp mejlade mig och sa att han behövde hjälp att fotografera Sveland Cup (han kontaktade mig via hemsidan) ;) Fortsätter på tråden imorrn och lägger upp lite bilder ;)

# 12 - Jag kan ha upp till 1/4000s, men på den hade jag visst autoläge..

SofiaGenne
0

Lycka till!

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

fridak
0

#13 då får du skippa auto imorgon;) lycka till!:)

Klasselover
0

#14 - Tack :)
#15 - Japp ;)

fridak
0

glöm ej att klockan ändras inatt bara:)

Klasselover
0

#17 - Nepp, det visste jag ;)

Det gick faktiskt helt okej, jag ställde in bländare och ISO så fick slutartiden gå på auto, för jag fick helt minnesförlust hur jag skulle ställa  in allt på manuellt :S En av bilderna jag fotade idag (inte spec. bra, men det var bara min andra ridhusfotografering, och det var rörigt).

Ellsa
0

Kul :D

Klasselover
0

En halv OT-fråga, jag ska nu till Island på torsdag och måste decificera min kameraväska. Kan man tvätta den i maskinen? Eller ska jag bara spruta på decifektionsmedel? (ska inte torkas av eller tvättas av eller nått)..

Majsbecka
0

#18 Snygg bild! :D Va hade du för objektiv och inställningar? x)

Klasselover
0

#21 - Tack! :D Hade på "P" på komandoratten, ISO 1600, bländare 4.6 har jag för mig :P Hade ett Sigma 55-200mm/4-5.6 ^^

En till bild på ett lite tokigt språng! Ryttaren valde att avsluta ritten efter.. Tyvärr fick jag inte med ryttaren och hela hästen på mittenbilden. Lite dålig kvalité.

Toltaren
0

#22 Jag tycker det ser bra ut ^^ Vad har du för kamera?

Klasselover
0

#23 - Nikon D40 :)

Klasselover
0

Idag var killen som anställde mig och hämtade bilderna, och jag sa att han får bilderna, fick mer betalt än jag skulle ^^Bilderna kommer nästan helt säkert publiceras i Stallmagasinet :D

eliinb
0

25# Vad har du för objektiv? (:

Klasselover
0

#26 - Står i #22, jag hade ett Nikon 18-55/4-5.6 och ett Sigma 55-200/4-5.6 :P