Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 642 ggr
Klasselover
1

Oskarp utan blixt (ridhus)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade en kompis under en ridlektion, och jag ville inte störa hästen genom att använda blixt (största bländare 4). Ljuset på bilden blev jättebra utan blixt, eftersom ridhuset är ljust. Men hela bilden blev oskarp! När jag använde blixt (några gånger) så blev bilderna  mörkare, men fryste steget (dock lite rörelseoskärpa vid hoven). Fotade alla med auto (provade med delvis/hel manuell, men utan blixt blev dom kolsvarta, med blixt blev dom som autoläget, mörka men frysta).

Vad kan jag göra för att få bättre bilder? Fotade med min D40 med Sigma 55-200mm/4-5.6 HSM.

En bild utan blixt.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Klasselover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild med blixt.

Bry er inte om steget, vet att det är i fel 'läge'..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

ElinH
0

Jag skulle tippa på att du har för lång slutartid

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Klasselover
0

#2 - Har den på auto, och som jag skrev; ställer jag in halvmanuellt (slutartid lr bländare) så blir dom kolsvarta utan blixt, och med blixt blir dom som #1.

Cattiiis
0

Vad har du för inställningar (bländartid, slutartid etc.) när du fotograferar manuellt?

Klasselover
0

#4 - Största bländare (4) och snabbast slutartid (med blixt 1/500, utan 1/4000 har jag för mig)..

Båda bilderna är fotade i autoläget.

Cavello
0

#5 Du kan inte ha så snabb slutartid utan blixt inne. Använd A läget istället och ställ in bländaren, då blir bilderna inte svarta.

gigytffyvbk
0

säger samma som #6 ställ in bländaren och ta iso 1600 så brukar de bli bättre.

Emelie-G
0

Tänk på att vid sämre ljusförhållanden krävs det längre slutartider, så att det blev helt svart med den kortaste är inte konstigt.

Ellsa
0

Om du har på M kan du ställa in vitbalans (lysrör brukar funka för mig), ISO (1600 finns som mest), bländare (den högsta du har) & slutartid.

Klasselover
0

#9  - Har IS 3200 som mest ;)

Tack för tipsen, ska prova imorron!

Klasselover
0

#9  - Har IS 3200 som mest ;)

Tack för tipsen, ska prova imorron!

Malin-Trotsig
0

…och fota aldrig hästar med blixt

Klasselover
0

# 12 - Ibland finns det inget val om man inte har råd med ljusstarkt objektiv..

Malin-Trotsig
0

#13 - Då får man låta bli att fota. Gäller särskilt på tävlingar

Malin-Trotsig
0

Dessutom är det inte omöjligt att få bra bilder i ett lite mörkare ridhus. Jag har fotat dressyr med bländare 4.5 - 5.6 och fått några riktigt bra.

karolinahjalmgren
0

hur ändrar man bländare?

Cavello
0

#16 Med A/AV eller M inställningen.