Hoppbilder från helgen
Vi höll i söndags en clear round för privatryttarna i stallet, och jag höll koll på och fotograferade framhoppningen. Nervös är kanske fel ord, men det var första gången jag fotograferade hästar utomhus med Sigmat, så lite förväntasfull var jag. Ljuset var typ sämsta tänkbara för att vara utomhus, mörka regnmoln täckte hela himlen, men det var faktiskt uppehåll. Trots det skötte sig objektivet bra, så jag är hittills jättenöjd med det :)
Hur som helst, jag bifogar ett par bilder från framhoppningen som ni gärna får uttala er lite konstruktivt om :)
Eliott heter hästen på bilden, är endast fyra år gammal men väldigt fin och gick utan större problem runt banan på 90 cm. Jag tycker att bilden blev lite roligt med ryttaren, Maria, som kikar fram, men det är kanske bara jag som lätt får för mig saker ;) Hinderstöden i bakgrunden borde nog klonas bort…
ISO 400, 1/320, F2,8

Härliga bilder :D Tycker speciellt om #5 :)
#1 Fint fångat. Skulle nog velat ha lite mera luft över. Tror att den skulle bli bra i stående beskärning också.
#2 Jätte charmig bild. Vet inte vad jag ska säga mer än att jag gillar den ;)
#3 Hästen var ju bara för läcker! Som du sa, synd på dom utfrätta delarna, annars jätte fint.
#4 Gud vilken söt pålle, verkligen! Att bläsen (eller är det en skjuten stjärn?) är utfrätt stör mej inte alls faktiskt. Bra jobbat!
#5 Jätte charmig bild. Är förälskad i Wille, dunder söt ju. Har nog inget mer att säga.
Lyllo dej som kan fota ute, här är det fortfarande snö, dock är det på väg bort!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
När bakgrunden är sådär…. ofräsch ;) kanske en tajtare beskärning vore att föredra på nästan samtliga bilder?
Annars tycker jag du fångat fint, bra skärpa osv. Trivs du med optiken? :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jättefint ljus i bilderna, gillar allihopa :) Bakrunden är ju svårt att göra något åt på tävlingar :)
Fast jag tycker inte bakgrunden var så särskilt jobbig. Det skulle vara det vita staketet då. Alltid svårt (precis som elinnn säger) att få bra bakgrunder på tävlingar.
Tyckte bakgrunden var bra på alla bilder, utom möjligen de där hinderstöden. O_o
Snyggt fångat.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Gillar #3 och #5 jättemycket! Men alla bilder var jättefina! :D
jag tyckete inte att bakrunder störde. Läckra färger :)
gillar bilderna, helt okej mli :)
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Tack allesammans, både för kritik och beröm! :)
Ang. beskärningarna så beskar jag de flesta bilderna tajtare till en början, men tyckte då att bilderna kändes "trånga" och att hästarnas bakben såg brutalt avhuggna ut :p
Jag bifogar den andra bilden igen, nu med lite småslarvigt bortklonade hinderstöd.
#8 Hur menar du med ofräsch? Det finns inte så mycket att välja mellan den här årstiden :p
#16 Menade leran, och syftade inte på att det var ditt fel eller att du valt fel plats osv, utan som du säger är det ju sådär det ser ut nu ;) Tänkte bara om en tajtare beskärning kanske skulle hjälpa till att få bort den leriga känslan, men då är det ju också lätt att kroppsdelar känns avhuggna osv :p
Svårt det här med lera ;)
#16 Mycket bättre :)
#17 Tacka vet jag gräsbanor! Glömde svara på frågan i ditt förra inlägg, men jag trivs kanonbra med Bigma ;)
Jag hittade en liknande bild som den första på Alice och Bellis, men med tajtare beskärning. Vad tycker ni? Föredrar ni orginalversionen (överst), eller den redigerade med lite mer vinjett och dystrare färger?
Ja, snart är faktiskt första utomhustävlingen här *lycklig* ;)
Båda är jättefina, men den redigerade är ännu mer effektfull =)
#19 Gillar båda, men den redigerade tilltalade mej mer.
Tack! Också jag gillar nog den redigerade bäst, känns som att den sticker ut mer från mängden om man säger så :p
#19 Den redigerade var fin men känns konstig. Vad är det Bellis hoppar över? Nä, den känns för tillkonstlad för min smak. Den oredigerade var bättre.
Emelie, du är en av de fotografer som jag verkligen njuter av att se bilder ifrån. Du är mycket bra på att ta hoppbilder, vilket jag är riktigt avis på. Fixar aldrig bra bilder i hoppning.
I helhet här riktigt fina bilder, tycker bakgrunden ger en tuff känsla i bilderna, att ridning inte är så glamouröst som folk tycks tro. Snyggt!
#23 Jag var lite rädd för att den redigeradfe skulle kännas, som du säger, för konstgjord. Men tack för din kommentar, roligt med lite mer ifrågasättande sådana :)
#24 Oj, riktigt roligt att höra! Tack! 
Dom rider på utebanorna i stallet 100 meter från mig så jag ska ut och fota när jag kommer hem från Sälen
Snyggt JObbat!
Detta var ju egentligen ingen tävling, utan clear round/utbildningshoppning, plus att endast framhoppningen var ute :p Får nog vänta minst en månad till innan utomhussäsongen börjar här i Göteborg.
#28 Tack!
#19 gillar nog den övre bättre bla för att ryttarinnan ser ut som ett lik på den nedre.
Oj, det har du rätt i. SpökAlice 

vilken inställning hade du på kameran (sport, auto osv)
#28 Vilket stall ska du till?
#32 Manuellt (M), har skrivit vid varje bild vilka inställningar jag använde till just den.
#33 Hufvudsta Ridskola ;)