Nikon D40 eller inte?
Om ett par veckor ska jag köpa mina första systemkamera. Är förstås överlycklig, har kollat en del (eller snarare hela tiden) på olika kameror. Men jag vet inte vilken jag ska välja. Är mest sugen på Nikon D40:n, tycker att den är bekväm och tar fina bilder. Eller finns det bättre till ungefär samma pris? Har nämnligen sparat hela våren och kommer inte ha råd med någon mycket dyrare.
Kanske ska jag satsa lite mer på D40x ? Den är ju aningen bättre och ser jag till att skaffa något litet jobb under våren har jag nog råd med den. Men är 4mpx extra och en halv bild mer i sekunden verkligen värt över 1000 kr? Vad tycker ni ? Behöver lite tips och hjälp :)
Den stora nackdelen med D40 är att den saknar autofokusmotor, vilket gör att objektivet måste innehålla det för att du ska få fungerande autofokus. Detta begränsar inte objektivutbudet jättemycket, men en del.

Tack :) Jo jag vet det, det finns ju ända en del objektiv som funkar, AF tex ? Och jag kommer nog inte behöva fler än 2-3 objektiv.
Objektiven från Nikon måste ha AF-S har jag för mig.
Ja, Nikons objektiv med inbyggd autofokus betäcknas med AF-S och Sigmas med HSM.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus