Nikon D40?
Hej!
Jag ska köpa en digital systemkamera nu så snart som möjligt. Jag har funderat mycket på Nikon D40, men eftersom jag i princip inte kan någonting om systemkameror kanske ni skulle vilja hjälpa mig lite? Vad tycker ni om den kameran?
Detta vill jag kunna fota:
- Hästar, i rörelse och stillastående.
- Mindre djur, såsom kaniner och marsvin.
- Macro, alltså växter men även andra närbilder.
- Vet inte riktigt samlingsnamnet för det, men det med skärpedjup så att motivet är skarpt och resten suddigt (jag SKA läsa på, jag lovar ;P)
Eller kan ni rekomendera någon annan kamera? Jag tänker mig ett pris på ca 4- 6000.
Tack!

Mycket handlar ju även om objektiven och inte bara kameran :) Men den finns säkert någon annan här som är bättre på att förklara då jag är säker på att jag bara lär förvilla dig xD
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Ja, hjälp mig gärna med objektiv också! Det följer väl med ett objektiv va?

Nikon D40 är en jätte bra kamera. Tyvärr har den ingen inbyggd Autofokus i kamerahuset så det betyder att objektivet måste ha Autofukus. Sedan finns det ju Nikon D40/x, D50, D70 och Canon EOS 350D och 400D. Nikon D50, D70 och Canon EOS 350D går endast att köpa begangnat.
Oftast följer det med ett Kitobjekiv 18-55mm.
Mvh Sofia

Nikon 350D går fortfarande att köpa, dock inte alla som har den..

Vad innebär det med Autofokus?

#5 - att kameran kan fokusera automatiskt, alltså slipper du ställa in skärpan.
ursäkta att jag inte svarar på dina andra frågor, men jag orkar inte. dessutom har du fått bra svar ovanför. ^^ (sedan har jag ju redan rekomenderat och skrivit lite om nikon d40 på kanin.ifokus)

#6 okej tack! :D

#4 Det finns ingen Nikon 350D.

Oj, hahaha.. Canon eos 350D menar jag ju såklart :)

#9 Hehe okej, :)
Jag har provat D40n och jag tycker om den!

Söt du är Mikkis (=
Ursäkta att jag bryter tråden !