"Allround" objektiv?
Har just nu det vanliga kitobjektivet till min eos 400D. Börjar dock känna att det är lite tråkigt och kanske inte riktigt är så bra som jag önskar att det borde vara. Finns det något bra "allround" objektiv som man kan fota det mesta med? Allt från hoppning och dressyr, till bus i hagen och arrangerade porträttbilder. Att det har autofokus är ett måste! Vill helst inte lägga ut alldeles för mkt pengar heller, men kostar det så kostar det. Kan ni rekomendera något?

18-135mm kanske skulle vara ngt? :) Inte så dyrt och då får du både vidvinkel och tele.
Eftersom du inte vill lägga ut mycket pengar så kanske du kan fundera på att köpa ett budgettele, tex. Tamron/Sigma 55-200mm eller 70-300mm? Funkar bra till det mesta om det finns bra med ljus.
#1 Sökte lite snabbt på pricerunner. Är det detta du menar? Det var nämligen det ända 18-135mm jag hittade

[

Nikon AF-S 18-135mm f / 3.5-5.6 ED-IF DX Zoom-Nikkor , Nikon
3420 kr
Fast just det är ju till Nikon ;)
En bra grej är att fundera på är vad du "använder" mest; är du helst runt 18mm och filurar eller vill du expandera de 55mm som finns eller är du lika mycket över hela zoomomfånget?
Vad är det som gör att 18-55 inte räcker till? För lite zoom i någon ände eller presterar det dåligt, inte tillräckligt ljusstarkt, långsam fokusering?

#3 Japp. :) Vet inte om det finns ngt annat märke än Nikons.
Hur mycket kan du tänka dig att betala? Det finns objektiv med brännvidderna 28-200/300 och 18-200 för ca 3-4000:-.

#6 tänkte med på dom ;)
#6 18-200 lät bra :) tror ni ett Sigma 18-200 / 3,5-6,3 DC OS Canon skulle funka?
Sen var det det där med AF-motor och det där. Är lite vilsen på den biten XD Måste det stå AF för att det över huvud taget ska finnas nån autofokus?
#8 Har ingen egen erfarenhet av det objketivet, men skulle tro att det funkar bra.
Eftersom att du inte äger någon Nikon D40/D40x/D60 behöver du inte tänka på att det måste innehålla af-motor ;) De flesta objektiv med autofokus betecknas AF, ja.