Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 674 ggr
Lininaa
0

Bästa lagringskapaciteten på minneskort?

Vilken lagringskapacitet föredrar du på minneskort, och varför?

Lininaa
0

Jag föredrar 4gig. Eftersom jag fotar i RAW-format tar 1 och 2gig slut jättefort, och större än 4gig vill jag inte ha.

Har dock inget 4gig just nu, men ska beställa ett snart då jag verkligen behöver det.

Cavello
0

Jag föredrar 2gig. 1gig är för lite och 4gig för mycket eftersom jag mest fotar i JPEG. Känns som en säkerhet med med många mindre minneskort om något av dem skulle krascha.

Ellsa
0

Jag skulle ju gärna ha större men 2gb funkar jättebra :)

ElinSvensson
0

säger som #2

Kattapult
0

Jag har 1gig som funkar perfekt. Får plats med nästan 500 bilder på det. Seda har jag ett 512mb också.

neonrosa
0

Har ett 1GB kort men ska snart köpa 2GB då jag bara får plats med ca. 250 JPEG bilder. Kommer då ha 1GB kortet som extrakort.

Madick
0

Jag har ett 12GB och ett 4GB och det räcker precis för en tävlingsdag, brukar hamna på 14GB. Kanske borde ha 2st 8GB men nu blev det såhär.

Akerberg
0

Har två stycken 1 gb och ett 2 gb,  2gb är precis lagom!  1gb känns inte som hälften av 2, snarare 1/4 eller så, de tar slut jättefort =S

Mari
0

Mindre :P
Jag fotar med 250mb eller om det är 510 nånting?? Kortet har fastnat i kameran så jag får ej ut det .___.

Men jag föredrar det för när jag köpte kameran och minneskoret så sa de att det var det enda kortet som man kunde ha i för att kameran skulle hinne med att lagra bilderna när man fotade serietagning.

Detta var ju sådär 3år sedan så det har säkert kommit snabbare kort som jag ska ta reda på och köpa sen när jag lämnat in kameran på lagning och fått ut det andra kortet :) För det är fjuttigt att bara ha så lite som jag har, man får inte plats med mer än 250st bilder :(

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

senna
0

Föredrar 1-2 gig. Dels för att det räcker för mig, dels för att det är bättre att ha många med 1-2 gig, än att ha 4-8 gig och bara 1 minneskort.

Andreasson
0

Föredrar 2 Gb, dels för säkerheten. Fler små är bättre än ett stort. Jag har 1 st 4 Gb, 2 st 2 Gb & 1 st 1 Gb. Men 1 Gb kortet är för litet ..

Marija
0

Jag har ett 2GB som jag jämt har i kameran, sedan har vi några 512MB och några mindre. Men det är endast 2GB som används och det räcker gott och väl.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Cattiiis
0

Jag har ett 2GB, det är ganska lagom. Skulle vilja ha ett till, så man kan byta om man behöver mer minne på en tävling eller så. Vill hellre ha två st 2GB än ett 4GB.

Anna
0

Fotar i JPEG, och tycker 2gb är lagom. Samma som #2.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[PeterWem]
0

Har två gig. Tre fördelar. Ett, man ska inte flasha firmware med större kort. Direkt olämligt. Två, en fotosession säger stopp när kortet är fullt, och det är lagom efter en timme. Tre, ju större kort desto segare bildvisning har jag märkt vid mycket använt utrymme.

divansson
0

tycker det fungerar bra med ett 2gig, men ja ska köpa nya (troligen 4gig) när ja få kameran :P

Isak
0

Har flera 2GB då jag slipper förlora allt för mycket vid en eventuell krasch. Backup med några 1GB.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Fiaa2
0

samma som #2. Fotar oftast i JPEG och 2 gig räcker.

elinnn
0

2 gig :)

Lizzan
0

2 gig :)

Minka
0

Håller med #1, då jag fotar i RAW-format så blir mindre än 4GB snabbt fullt och då missar jag ofta fototillfällen pga. att minneskortet är fullt och jag måste ge tid åt att byta kort ofta.

Lagerquist
0

Gillar 2gb, men vid större tillställningar brukar jag använda 4gb

Tovig
0

Håller med #15, det blir nog lätt många dåliga bilder om man har över 2 gig. Bättre att ha en gräns och bli tvungen att rensa bort de dåliga direkt.

Mupp
0

1-2 gig är lagom, har aldrig tagit slut för tidigt för mig och det blir lagom mycket bilder i taget samtidigt som det inte är en direkt större förlust om man skulle förlora dom.  Och nu med kamerabytet blir det inga problem ;)

Anoziz
0

Samma som #2, 2 gig.

ElinH
0

Hellre flera små än ett stort ifall det skulle krascha!

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus