Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 00-allmänt
Läst 592 ggr
Mariaairam
0

Måste man ha tillåtelse?

Ja, som rubriken lyder: Måste man ha tilllåtelse för att fotografera ryttare och deras hästar? Och måste man fråga hästens ägare om lov för att få använda bilder som jag har tagit på den hästen?

Hoppas att ni förstår vad jag menar.. :P  /Maria

Isak
0

Du behöver inte tillåtelse för att fotograferanågon eller något. På en tävling får du fotografera hur mycket du vill och vad du vill tills tävlingsansvariga förbjuder dig (om de skulle det). Skulle de det behöver du inte radera några bilder.

Bilderna får du använda utan samtycke, dock ej till reklam då deras samtycke krävs.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Cavello
0

Nej, du behöver ingen tillåtelse om du inte är på privat mark.

senna
0

#1 - och med reklam menar du …. ?

Mari
0

#3 Jag tror att han menar med allt som ska publiceras. så som i tidningar, internet, broshyrer osv.

Tror också att det bara är när människor finns med på bilden som samtycke ska ges från alla som man kan identifiera, djur får man publicera som man vill :) Om jag fattat rätt vill säga

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mariaairam
0

Okej, tack för svaren! :) Då vet jag! ;)

Isak
0

#3 En bild som ska användas för att marknadsföra något. Men går det inte identifiera personerna på bilden ska det inte vara några problem.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

jojjehanna
0

#4 nej, reklam är just reklam. tex jag får inte fota ett ekipage och använda den bilden i reklam för ridstövlar  utan lov av ryttaren som är med på bilden. men jag får publicera bilden i ett reportage om ridning tex.

senna
0

#6 - jaha, okej. tack för svaret.

men om man använder en bild där en människa är med, som reklam för sin hemsida eller liknanade - är det lagligt eller olagligt?

divansson
0

#8 borde nog vara lagligt.. annars vore det mycko, för när ja va till ridklubben va de många som hade satt upp lappar osv att de fotade djur, och att de hade hemsidor osv, där var det iaf massa bilder på ekipage..

jojjehanna
0

#9 men många vet int och gör fel. Jag har varit lite försiktigt med vem som är med på sådana lappar och valt foton på kompisar då.

Mupp
0

svårt det där.. .det är ju marknadsföring… men räknas det som reklam ? för det är ju reklam för fotografen, och tillåtelse måste man ha vid reklam.

Anoziz
0

Om jag tar kort på t.ex. en ridskola så får jag väl publicera bilderna på både min och ridskolans hemsida? För ridskolan är ju en offentlig plats, eller hur?

jojjehanna
0

#12 hur menar du? Vill ridksolan använda dina bilder så går det väl bra, eller tänker du på att det är ryttare med på bilderna?

Anoziz
0

#13 Jag hade skickat in bilder från en städdag som ridskolan hade, men de ville inte typ inte lägga upp de eftersom de inte hade tillåtelese. På städdagen var alla medlemmar i klubben med så det var ju människor och inga hästar.

Mari
0

Anna Attlid skulle ju skriva en artikel om vad som är rätt och fel, den var på gång förra veckan men om den är klar vet jag ej.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Anna
0

#15 Har haft fullt upp med annat, har bara hunnit börja. Den kommer =)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se