Canon EOS 400D eller Nikon D40x?
Hejsan!
Till födelsedagen(i mars) så har jag blivit lovad en systemkamera utav mormor och morfar :) Dom kan lägga ut 5.500 kr till en kamera, men jag skulle också kunna lägga till någon tusenlapp(ganska troligt att jag kan lägga ut mer) :) Just nu står det mellan Nikon D40x och Canon EOS 400D. Vilken kamera tycker ni att jag ska välja? Vill gärna ha lite kommentarer ifrån er som har dessa kameror hur dom är att handskas med :)
Emma
Hälsningar Vemsan

Canon EOS 400D är ju en kamera som är bättre i sig. Den har fler megapixlar, man kan ha fler objektiv och så. Själv tycker jag inte om greppet på EOS 400D men det är ju en smaksak. Jag har en Nikon D40 och tycker om den jätte mkt.
Men jag tycker att du ska gå till en fotoaffär som säljer båda kamerorna och testa hålla och klämma lite på dom.
Mvh Sofia
#1: _Okej tack så mycket :) Ska leta på någon affär där man får känna på båda kamerorna. :)
_
Någon som vet ifall man får hålla i kamerorna på typ Siba elr Elgiganten? Eller kanske någon liknanade affär?
Hälsningar Vemsan

Jo, 400D:n har ganska litet grepp men det går ju att köpa till batterigrepp att sätta på och då förlängs genast greppet. Själv tog jag 400D framför D40x eftersom den hade snabb autofokus och var inte så klumpig, utan en ganska lätt kamera för att vara system. Jag tog 400D du kanske tar D40x men gör som Fiaa2 säger gå in i en fotoaffär, känn på kameran hur den ligger i handen och så, det är ju du, inte vi som bestämmer vilken kamera du ska välja.
/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se

Det ska ju vara ett grepp du trivs med. Man ska aldrig köpa en kamera utan att ha klämmt på den. (tkr jag)
#3: Okej ;) Men då ska jag försöka leta på någon affär då ;) Något förslag på nån där man får känna på kamerorna?
#4: Bra tips ;) Men har du något förslag på affär där man får känna på kamerorna? :)
Emma
Hälsningar Vemsan

#5 Dom flesta affärer som typ Expert har Canon EOS 400D och Nikon D40. Själv var jag och klämde på Canon EOS 400D, Nikon D40 och någon Olympus på Expert. Tänk också på att inte ställa in dig på att du måste ha någon av 400D och D40. Testa gärna dom andra systemkamerorna som finns också.
Mvh Sofia

D40x menade jag ;)
#6: _Okej vad bra ;D Trodde typ att man var tvungen att åka till liksom någon speciell fotoaffär x) Jag ska försöka ta mig ut till Expert mot mitten av februari så jag kan se vilken kameras grepp som passar mig bäst :D Tack så jättemycket! =D
kram_ Emma
Hälsningar Vemsan
Vänta någon månad och köp sedan Canons 450d XD Tycker att den verkar väldigt bra!
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#9: _Men vad kommer priset ligga på för den då? ^^ Den lär ju bli lite dyrare än 400D'n :P
_Emma
Hälsningar Vemsan
#10 Ja, runt 7-8.000 men jag tror att det kan vara värt det ;) Sen lär ju priset på 400d sjunka betydligt när 450 börjar säljas :P
/ ElinH
#11: _Är inte säker på att jag har plånbok till det ^^, Måste spara en tusenlapp till att hyra häst i sommar också x) Men vi får se hur det blir ;) Just nu vill jag helt ha en 400D, men jag ska testa mig fram och jag kom på att jag kanske kan testa greppet på min kompis kamera ;)
_Emma
Hälsningar Vemsan
#12 Oookej :) Annars kanske 350 är ett alternativ? :) De säljs ju fortfarande nya om man letar lite.
/ ElinH
#13: Jo det förståss ;) Men vet du något om greppet? Ifall det är större/mindre än på 400D'n? :)
Hälsningar Vemsan

#14 Tror det är mindre, är inte helt säker.
Jag har ägt en Canon EOS 350D, och sålde den för att jag föll för greppet på Nikon D80. Testade då också en Nikon D40/D40x, men det greppet var så himla litet.
Det man kan göra är att köpa ett batterigrepp så får man ett oemotståndligt grepp <3
Jag har känt på både 400D:n och D40:n. Tycker själv att greppet på 400D:n är riktigt dåligt, alldeles för litet och oskönt. D40 är ju fortfarande också en liten kamera men greppet är betydligt bättre tycker jag.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Jag har själv en Nikon D40x som jag tycker är jättebra! 400D:n tycker jag känns "plastig" och liten att hålla i.

Jag tycker du ska ta dig en titt på den nya Canon EOS 450D och också på andra kameror. Finns massa andra som t,ex. pentax, sony m.fl.
#16: Okej ;) Men liksom hur blir skillnaden om man väljer att köpa till ett batterigrepp? Blir det stor skillnad?
#18: _Plastig hur då? Liksom känns den typ hal att hålla i på något sätt?
_
#19: _Det skulle nog vara en idé men jag tror inte att jag kommer ha råd med den ^^, Men utav mina små erfarenheter så tycker jag att den ser ut att ha ett riktigt bra grepp :)
Jo det vet jag och jag har lite koll på dom med, men D40'n, 350D'n och 400D'n är dom jag har fått upp ögonen mest för. Fast det är ju inte säkert att jag ens väljer någon utav dom ;)
kram
_Emma
Hälsningar Vemsan
#20 Jag tycker att du ska känna på Pentax K100D, den är ungefär lika stor som 400D:n och D40:n. Men tycker att den har ett ännu skönare grepp.
#21: _Okej, men det kan jag göra ifall jag hittar någon affär som säljer den ;) Något tips? Har inte sett något hos varken Siba, Expert, Elgiganten eller On off :/
_
#22: Okej men det låter ju bra =) Ojj, häftig bild du hade fotat :D
kram
Emma
Hälsningar Vemsan
#23 Cyberphoto? Dock på Internet.
#24: Men asså så att jag kan känna på den (;
Hälsningar Vemsan

Hejsan! Jag själv har en Canon eos 400d, och jag tycker den är väldigt bra, och jag är mycket nöjd med den. Jag vet nu inte hur Nikon d40 är, har endast prövat Nikon d50, och om jag jämför den med min Canon så trivs jag bäst med Canon. Många tycker den har dåligt grepp, och är liten och oskön, och passar dock till de med mindre händer. Själv har jag inga som helst problem med detta. Den är mer lätthandterad än Nikon tycker jag själv och många andra, med bra inställningar. Om jag vore i ditt fall skulle jag välja Canon EOS 400D.

Jag gillar Nikons kameror mer än Canon. Gillar greppen mer på Nikon. Har provat kompisars Canon EOS 400D, gillar den inte. Har även provat D40, tkr den är ganska lätt, men har inte provat 40x. Men har hört att man inte kan ha alla objektiv till D40, D40x mfl. Det är ngn motor som bara finns i vissa objektiv?
Har själv en Nikon D50 som jag är supernöjd med! ;)
#26: _Okej, det låter ju toppen =) ska kolla med min kompis om jag kan få testa hennes 400D sen :)
_
#27: Okej ;) Jo precis, den saknar en Autofokusmotor och det måste därför finnas i objektiven. Men vet du om greppet är mindre på d40'n än på 50D'n?
Hälsningar Vemsan
#29: Okej, tack ;)
Har nyligen sett att det ska komma/har kommit en Nikon D60. Någon som vet nåt om den? :)
Hälsningar Vemsan

Tycker att du ska åka ivägen till en fotobutik och känna på båda kamrerna, det är inte vi som ska fotografera med den, det är en smaksak om hur man vill ha det, vissa gillar 400D och vissa inte ;)
#31: något tips på fotobutiker här i uppsla som har båda kamerorna där man får känna på dom? ;)
Hälsningar Vemsan
Jag hade valt en 400D. Fast D40x verkar också bra, men jag skulle tyckt det var jobbigt att behöva köpa objektiv med autofokusmotor.

#33 Jo, det blir ju mycket dyrare(?)

#32: Inte direkt, finns Elgiganten,Expert osv. i närheten? Här i Sundsvall på Media Markt köpte jag min D40x, jättebra där för kamrerna var på och man kan ta bilder i affären. Om inte den möjligheten finns & kamrerna står i ett skåp får du väl fråga om du får prova hålla i dom du vill prova ;)

Jag har en Canon EOS 400D och är mycket nöjd med den. Den passar mig eftersom att jag har ganska små händer. Haka inte upp dig på vad andra säger om greppet, bilda dig en egen uppfattning om det, alla har varken likadana uppfattningar eller händer. Nackdelen med D40x är att den saknar AF och då bör du ha objektiv med det, det minskar "objektiv marknaden".
Jag har en Canon EOS 400d och är jättenöjd! Gillar inte Nikon D40x s grepp.Skulla absolut satsa på en Canon för d40x har somsagt ingen inbyggd autofókus

Alltså 400D är en bättre kamera i sig, jag gillar inte greppet på någon av dom och du kan ha fler objektiv till 400D än D40x. :)

#38 Antalet objektiv är nog detsamma, men d40x har ju ingen autofokus och då bör man kanske ha objektiv med autofokus.

#39 Fungerande med autofokus menade jag :)

#40 Jaha, då förstår jag :) Det gör ju 400D till en billigare kamera att hålla i drift.

#41 Ja absolut=)

#42 d40x och 400D ligger ungefär i samma prisklass också.

#43 Jo.

#44 Egentligen rätt märkligt med tanken på den stora skillnaden mellan dem..

Jag tycker inte du ska köpa kameran på tex expert/elgiganten och så. Brukar inte höra gott om deras service.
Nu för tiden köper jag det mesta(allt) från Hegethorns Foto AB, ett företag som varit med länge i branschen. Kanonsupport ifall något skulle krånga. Fick en förbetald adresslapp till rekommenderad serviceverkstad nästa dag efter jag mailat om problemet.
Cyberphoto fungerar också hyfsat bra, men dock har jag haft negativ erfarenhet av deras service, fick hänvisa till konsumentverket och ARN innan jag fick någon ordentlig hjälp.
Finns många fler, men de är de jag har mest erfarenhet av.
Hälsningar
Alexander
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

#30 Vet inte så mkt om den, men har hört att den kommer också sakna sån där motor, men vet inte om det är så?
#47 Jo det kommer den att göra. Det är i princip en Nikon D40x fast med "dammborttagning" (den gör så att dammet flyger omkring i kameran en stund ochs sedan lägger sig fint tillrätta på sensorn igen xd)
Annars är det inga större skillnader, man kan lika gärna köpa en D40x som den D60.
/ ElinH
46: okej tack för tipsen ;) tyckte att hegethorns verkade väldigt bra :D
#48: Men jag läste att D40x ska ersättas utav den så att d40x försvinner eller nåt. För det var typ fler finesser än bara dammborttagningen. Det var visst nån inställning som lättar upp skuggorna som har kommit dit, dom har även gjort så att skärmen släcks när man sätter ögat mot kameran och sen så har dom fixat så att det som finns på skärmen liksom följer med när man vrider på kameran.
Hälsningar Vemsan

#49 Ersättas betyder ju inte ta borts, det blir väl kanske som med Canon EOS 350D och 400D.
#50: men där tog dom ju bort 350D'n :P
Hälsningar Vemsan

#51 De har alltid kvar den föregående modellen ett tag så att den nya hinner komma in på marknaden.
Angående D60 så verkar det som att det bara är D40x som försvinner. Eftersom D40 nog är den billigaste Dslr:n på marknaden.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#52: okej (; men vad betyder Dslr? x)
Hälsningar Vemsan

Digital Single-Lens Reflex - Digital Sytemkamera enkelt översatt.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
har åkt iväg å kännt på kamerorna och totalt älskar Nikon D40(inte D40x)! Så det är en sån det får bli på födelsedagen =D Tyckte greppet på Canon EOS 400D var hemskt ;O
Hälsningar Vemsan
Jag har extremt små händer om jag jämför med de flesta av mina kompisar och för mig så känns greppet på 400D väldigt litet trots det…
#56: tyckte också att 400D'ns grepp kändes litet fast vet inte om jag har stora eller små händer xD
Hälsningar Vemsan
#57 Greppet är helt hemskt :o Kan inte fatta att jag ville ha en sådan förut! Nu vill jag knappt se åt den längre ;)
/ ElinH
hahahhahahahhahah! nu har jag ändrat mig igen xD det blir en 400D i alla fall ^^, har använt min kompis kamera asmycket och trivdes med den!
Hälsningar Vemsan

#59 Bra val :) En prisvärd kamera
Jag tror att jag skulle spara lite mer pengar, och köpa en d80 istället.

#61 Men nu stod ju inte det i alternativen ;P
För övrigt, Canon EOS 400D är verkligen en supertrevlig kamera.

Jag brukar pröva min kompis 400D och den tycker jag jättebra om :)
mao, jag vet, men jag kunde inte låta bli att säga det (a)
jag har själv en Canon EOS 400D som jag trivs jätte bra med! Det är en kamera jag skulle rekommendera starkt!
Har haft min i 2 månadetr nu och har lärt mig alla inställningar :) Finns många objektiv till den också!