Kritik, Islandshästbilder (tävling)
Hejsan! :)
Jag skulle gärna vilja ha kritik på mina islandshäst bilder, tagna på en tävling förra helgen.
1 - En isabell i tölt

2 - En skäck i tölt

3 - Två ekipage i full fart

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Så :) Vad tycks?
Mvh Felicia
Snygga bilder (=
Kappi's vårtävling var det väll tror jag?
#2 Stämmer bra det ;) Du var inte där va?
Mvh Felicia
Nä, jag hade annat för mig (=
Minns inte riktigt vad, men men, jag var o tävlade helgen innan, på Landis ungdomstävling

Läckra bilder!
Bild 1: Snygga färger och helt underbar häst !
Gillar kompositionen, hästen gör sig bra i mitten. Även om inte träd-himmelhorisonten inte är rak så känns bilden ändå rak, tror det har att göra med stigen på gräsmattan som går genom bilden och "håller upp" de två olika delarna(bakre väg, staket, träd/främre väg, häst, gräsplätt) som lutar åt varsitt håll. Tänk diagonaler.
"Stigen" förstärker med hjälp av den nedre vägen även fartkänslan och intrycket av att hästen är på väg åt det hållet en är, likt röken efter flygplan du vet?
Gillar steget du fångat och även hästens och ryttarens uttryck, fullt koncentrerade på vart dem ska. Manen visar på fart, och visst är det små dammoln där hovarna varit?
Perfekt ljus och vackra skuggor, gillar att ryttaren är skuggad i ansiktet och att så mycket ljus ändå studsar på manen.
Och jag tycker att grävskopan i bakgrunden är helt rätt. Den visar på något sätt vart tävlingen hålls. Gissar på att det inte finns alltför många sådana på island, så därför kopplar mitt huvud iaf att tävlingen hålls i ett annat land. Samtidigt får den en att tänka vidare på vad tätt inpå stad och land numera ligger, så att de nästan smälter ihop.
Bild 2: Dem matchar, men lite sent.
Här funkar tyvärr inte centerplaceringen av hästen lika bra, och kompositionen känns lite tråkig. Tror att ett par steg tidigare hade funkat bättre, och faktiskt mer av det röda huset med. I denna bild hamnar huset precis bakom hästens huvud vilket för mig bara är jobbigt.
Däremot matchar färgerna i bilden. Häst och ryttare går i svartvitt, och det röda bandet på hjälmen med husets färg. Just därför hade mer av huset varit önskvärt, så det blir en del av bilden istället för en jobbig detalj.
Gillar främre delen av steget, hästens ben böjer sig i en snygg vinkel och samma typ av hållning finns i huvudet. Tyvärr är inte bakdelen med, och det blir som två personligheter av hästen. Och samma sak med ryttaren, visst känns "överdelen" hos häst och ryttare viktigt, högtidigt, stolt och paradaktigt, medan bakre delen mest hänger med ?
En detalj är vad jag saknar i bilden, något som gör den. Tänker nog mest på huset, att tydligt matcha den sista färgen hade varit läckert.
Bild 3: Fart, tävling, känsla, historia !
Här syns det att det är saker på gång! Vid första anblick tyckte jag att det var synd att du inte fångade hela kurvan med rökmolnet, men vid närmare eftertanke är detta utmärkt.
Gillar placeringen av hästarna, den främre hästen är placerad så långt till höger att det förstärker känslan av att den bakre hästen faktiskt jagar efter den andra.
och känslan av tävling syns klart och tydligt hos både hästarnas och ryttarnas yttryck, snyggt !
tycker att dammolnet talar om massor av vad som hänt bara sekunder tidigare, den främre hästen verkar ha sprungit om den bakre då dammolnet efter den hästen går runt.
Lite synd att himlen här är överexponerad, men ingen större fara.
Kör hårt, kämpa vidare. Bild nummer 1 och 3 är helt klart favoriter. Tror att den dagen innehöll mycket dammoln som du säkert kunde jobbat mer med, då det gjorde just dessa bilder speciella ( jag hade iaf inte varit lika impad om det saknades ).
Du fångar rätt steg vilket är kanon, och kompositionen är det inget fel på. ta gärna steget vidare och tänk på något nytt nästa gång; matcha färger, fånga uttryck, använda omgivningen istället för att undvika den… allt för att utvecklas !

#1 Tagen i ett bra steg, i rätt tillfälle. Synd bara att det är en grävmaskin i bakgrunden som kan vara lite irriterande, min blick dras i alla fall direkt dit. Tycker att färgen ser lite dassig ut och bakgrunden var inte den bästa.
#2 Stör mig mycket på att bara ena frambenet är uppe. Huset i bakgrunden drar även till sig min blick. Färgerna känns lite för "varma".
#3 Härligt med dammet som virvlar upp, färgerna känns dock för "varma" på den här bilden också. Stör mig på staketet också. Bakgrunden var inte så bra på den här bilden heller.
/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se
Den första och den sista tycker jag du lyckats bra med! Kanske lite mer förgrund på den sista hade varit att föredra. Den i mitten känns lite tristare än de andra och ser ut att ha ett gulstick.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Tack så mycket ska ni ha! :)
Vad tycks om denna, en förstoring av detalj från en annan bild. Jag vet, den vita delen av manen är överexponerad - men annars tycker jag bilden är rätt söt ^^,

Mvh Felicia

#9 Väldigt snygg. Synd bara med sadeln framför och den överexponerade manen.
/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se
#10 Tack :) Ja, jag tycker detsamma.
Mvh Felicia