Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 02-kritik-rörelse
Läst 2125 ggr
Emelie-G
0

Snöbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fotograferade en kompis häst i tisdags, och för ett stuteri igår. Bifogar ett par bilder i den här tråden, och vill gärna höra vad ni tycker om dem.

Bild 1: Kompisens häst Felix. Ganska stora områden av snön är utfrätt, upptäckte att det var väldigt knepigt att få till exponeringen på en skäck i snö och sol, blev inte snön utfrätt blev huvudet alldeles för mörkt och tvärtom.

Emelie-G
0

Ytterligare en bild på Felix.

Emelie-G
0

Från stuterifotograferingen, 1,5 år gamla welsh cob stoet Långåsens Casablanca.

Emelie-G
0

Systrarna Casablanca och Athena.

Emelie-G
0

Alcon, 7 år gammal welsh mountain valack.

Emelie-G
0

Alcon igen :)

Emelie-G
0

Så en sista bild, också den på Alcon.

Som sagt, kritisera och kommentera gärna :)

Flodins
0

Alla var jätte fina :D men på #1 tyckte jag hästen i bakrunden störde eftersom man inte ser huvudet (: Men annars fint! :D

Marija
0

#0 Jag är förälskad i den där hästen, huuur snygg som helst ju! Fint fångat, att snön är överexponerad stör mej inte alls mycket faktiskt, men stör mej däremot på den mörka fläcken i nederkant. Härlig bild.

#1 Jättehärlig denna också, synd på hästen i bakgrunden. Vill nog ha lite mera luft i nederkant. Snyggt.

#2 Fint fångat, bra bild tekniskt, men den säger mej inte mycket, tyvärr. Skulle velat ha lite mera luft bakom och lite mera framför.

#3 Denna däremot gillar jag verkligen! Härligt fångat, men vill ha lite mera luft till vänster. En väldigt vacker bild! Det syns att dom är systrar :)

#4 Snyggt! Riktigt häftig. Har inget att säga, bilden är en fullträff!

#5 Fint, hästen har ett vackert uttryck och du har fångat ett vackert steg. Kompositionen är bra. Jättefint, verkligen!

#6 Älskar ljuset i den här bilden, och bilden i helhet! Hästen är jättesöt och har ett lite busigt uttryck. Denna är nog min favorit, supersnyggt!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

neonrosa
0

Har ingen direkt kritik, det enda är nog att jag skulle vilja att hästarna var utan grimmor på stuteribilderna. Annars jättefint! Personligen tycker jag mest om #6 och #1, synd bara med den lite röriga bakgrunden!

SofiaGenne
0

Sista bilden är jag mest förtsjust i, kärlek!
Har ingen spec kritik att komma med, något tråkigt ljus på 4-5, annars så yes, jättesnöggt.

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Anna
0

#0 Finfin skärpa, bra uttryck & ljus. Har du ljusat upp kring ögat? Ser lite pixligt och lite väl ljust ut på min skärm. Är inte helt förtjust i vinkeln, tycker bakpartiet blir lite litet och magen desto större ;) Bra dof, antar att du körde 2,8.

#1 Den här gillar jag mer. Tycker uttrycket, vinkeln och delen av galoppen är bättre. Läckert med ögonkontakten! Hästen i bakgrunden tror jag inte är allt för svår att klona bort. Tror denna skulle göra sig bättre i stående format faktiskt, hästen ser ut att röra sig mot dig, därför känns luften till vänster överflödig.

#2 Läcker! Ljuset och skärpan är verkligen kanon. Tycker man förlorar lite på att man inte ser öronen. Hade även velat se något mer luft åt vänster.

#3 Tycker den saknar kontraster, ser ganska livlös ut på min skärm. Fint fångat. Tycker inte om kompositonen, hästarna är lite för centrerade för min smak. Höjer du kontrasterna lite tror jag bilden kan bli jättefin.

#4 Snyggt fångat! Bra skärpa. Ser lite livlös ut i färg & kontrast. Tror denna också skulle göra sig bättre i stående format, tycker inte luften åt vänster tillför någonting eftersom hästen inte rör sig/tittar däråt.

#5 Fin! Sött uttryck. Bra del av galoppen. Lite väl blå i färgerna, saknar lite kontrast. Bra vinkel & komposition.

#6 Kanonhärlig. Underbart uttryck. Kontrasterna och ljuset ser jättefint ut. Även denna vill jag hellre se i stående format, hästen rör sig mer mot dig än åt vänster. Lite mer förgrund i bild samt stående format så tror jag den skulle se bättre ut =) Men en bra bild, helt klart.

MVH Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Ellsa
0

Oj så snygga bilder, imponerad!

elinnn
0

Jättefina bilder, gillade verkligen den andra & sista bilden! :)

Cavello
0

Snygga bilder Emelie! Har inte så mycket kritik att ge förutom att snön på några bilder kändes lite underexponerad. Casablanca är snyggast som vanligt <3

Kattapult
0

Snyggt! Alltid svårt att fota i snö. Sista bilden är min favorit.

[Hallonqvist]
0

Snygga bilder som vanligt, Casablanca ser underbar ut! Men även lillasyster har vassa armbågar och står snart längre inte i skuggan av sin storasyster Flört

Emelie-G
0

Tack allesammans för att ni har tagit er tid att kommentera! :) Ni som skulle vilja ha lite mer kontrast etc på vissa bilder får gärna visa hur mycket ni tycker är lagom, det är lite olika från skärm till skärm.

#7 Tack! Jag håller med dig om hästen i bakrunden, men jag vill samtidigt inte redigera bilden till något annat än den såg ut i verkligheten.

#8 Oj, fläcken i #0 ska inte vara där! Gjorde ett misslyckat försök att mörka ner snön något, men glömde visst ta bort allt :p Komplimangen om hästen ska  framföras till ägaren ;) Jag ska testa att beskära bilderna som du föreslår och se hur det blir. Tack!

#9 Tack! Jag håller helt och hållet med dig om grimmorna, men utan dem hade vi antagligen inte kunnat fånga in hästarna förrän nästa år ;)

#10 Tack! Ska se om jag kan höja kontrasterna lite på 4 & 5, så kanske ljuset ser lite roligare ut.

#11 Jag har ljusat upp hela huvudet något i #0, men han är ljusare brun runt ögat så det blev kanske lite för mycket. Vinkeln är svårt att göra något åt nu, men det är definitivt något jag ska tänka på till en annan gång. Ska testa att höja kontraster etc och stående format på de bilder du skulle önska det.

#12 #13 #15 Tack så mycket! Skrattande 

#14 Tack! Jobbigt det här med snön, den blir sällan som man vill.

#16 Tack! Casablanca är Haly upp i dagen, o Athena väldigt lik mamma. Jättefina tjejer båda två!

SofiaGenne
0

Hahahaha, hoppas att det var OK att jag tog en bild och redigerade lite.. Skulle dock INTE ha den såhär.. men tröttnade efter att jag inte kunde bestämma mig för hur kontrasterna skulle vara, så började leka med bilden.. x'd

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Emelie-G
0

#18 Om man sänker den blå färgmättnaden skulle den nog bli fräck :)

Jag kan inte heller bestämma mig för kontrasterna, antingen känns det som för mycket eller för lite.

Anna
0

Snöbilder är de svåraste bilderna att redigera, helt klart. Jättesvårt med kontrast och vitbalans tycker jag.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Zahlo]
0

första bilden var riktigt snygg grattis!

LindaKarlstrom
0

#20. Håller verkligen med dig.

#2. är dett helt underbart foto! :)

Flaxii
0

Underbara bilder, verkligen <3 Något tråkigt ljus på 4 och 5, men annars super :)