Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 400 ggr
Granatapple
0

Problem med Automatisk rotering!

Jag har ett litet problem med den automatiska roteringen i min kamera. För enkelhetens skull vill man ju att bilderna roterar av sig själva, så att man slipper spendera tid på att göra det. Men för mig vill det inte fungera riktigt. Bilderna roterar som de ska i kameran och är även roterade i programvaran som jag fick med kameran, men kollar man sen i mappen där bilderna ligger, så är de inte roterade. Kameran är inställd på rotering både i kamera och dator och även programmet som jag använder till att ladda in fotona i datorn är inställd på rotering, men ändå kan jag inte så det att fungerna. Det som förvirrar mig mest är att det har fungerat innan, när jag köpte kameran, men efter att min dator gick sönder ett tag i julas så har det inte fungerat (allt är helt ominstallerat)

Någon som vet vad det kan vara som är fel? Jag har en Canon EOS 400D

Mari
0

Det är säkert nå inställningar i datorns program som är fel men riktigt vad vet jag faktiskt inte.

Men är de bara tumnaglarna som är oroterade eller är de oroterade när du förstorar upp dem också? Föresten vad har du för dator? PC eller Mac?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Granatapple
0

De är ej roterade i vilket "format" jag än har dem i, och jag han en PC. Men jag har hittat ett sätt att fixa det på, inte jätte smidigt men det går :) Men tack för svaret iaf :D

Cavello
0

Bilderna roteras inte i utforskaren i Windows utan det får du göra manuellt :)

Isak
0

Öppnar du dem i ex. PS så roteras de automatiskt. Så inget fel i mjukvara eller hårdvara.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Ellsa
0

#4 Inte för mig.

Isak
0

#5 Det förutsätter att man har aut. rotering aktiverat. Sen vet jag inte hur det funkar med Nikon.*host*

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Lininaa
0

Jag har Nikon, och för mig roteras bilderna automatiskt i kameran och i Photoshop, men inte i mappen där de ligger i Mina Bilder.

Marija
0

Har också Nikon. Jag har valt automatisk rotering i kameran men de roteras inte i mappen och inte i Photoshop.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus