Brännvidd på objektiv
Jag ska snart köpa ett teleobjektiv och funderar nu över det här med brännvidden på dem.. (Jag har en nikon D50)
55-200 eller 70-300 det är frågan.. Jag kan max ge 2.000 kronor för det så det blir inget ljusstarkt.
Frågan är nu om det verkligen behövs 300mm när man fotar hästar? Det borde bli väldigt skakigt om man zommar in maximalt!?
Vad har ni för brännvidd på objektiven och vad tycker ni om den?
Just nu lutar det mest åt ett 55-200 med fuskmacro..hmm..
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Undrar samma sak som #0
För mig lutar det också åt 55-200mm med fuskmacro
/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se

Jag står inför samma val jag med, men det lutar åt 70-300 med fuskmacro :)
Någon som kan hjälpa oss tre fundersamma beslutsångestiga människor? xD
/ ElinH

Jag har både 55-200 och 70-300 och jag tycker det räcker gott och väl med 55-200 till hästfotografering.
Jag har ett 70-300mm, och tycker att det fungerar bra. Eftersom bländaren är den samma på 55-200mm och 70-300mm (iaf på Tamrons objektiv) så tycker jag att man lika gärna kan ha ett till 300mm, man kan ju stanna på 200mm om man vill. Det är väl om man tycker att man kommer för nära på 70mm som man kanske ska satsa på ett 55-200mm istället.

Funderar nu starkt på att köpa Tamrons 70-300 från USA, helt andra priser än de i Sverige.
#6 Är det inte tullavgifter då?
/ ElinH

#7 Det är det säkert, har inte koll på det, men Tamron AF 70-300/4-5,6 kostar ca 800 kr :P I sverige ca 1400.

#8 Det var inte dyrt! :O

#9 Nej, absolut inte :P Funderade först att köpa ett Canon EF 50/1,8 II därifrån tillsammans med Tamron AF 70-300/4-5,6 och då gick det sammanlagt på 1300, billigare än bara ett Tamron i Sverige.. Beställde dock ingenting eftersom jag senare beställde Canonobjektivet i Sverige.
#8 Vid beställning från USA tillkommer skatt + tull så det kan bli dyrt i slutändan. Har man tur så missar tullen att både skatta och tulla, men räkna inte med detta. Tror det går att se på tullens hemsida vad avgifterna är. Ibland kan ändå priserna vara så låga att trots dessa påslag så lönar det sig.

#8 Oftast lönar det sig inte speciellt mycket om man inte handlar för minst 10 000:-
Jag tycker inte 600:- väger för att beställa från USA.. Har du räknat med frakten därifrån också?
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#8 tamrons 70-300 ligger på 1700 ca om du köper nytt, med ev. frakt ;)
beg. kostar det(*host*mitt*host*) 1000:- (med uvfilter för 200:- inräknat ^^). köper du från usa och åker du på tull och grejer blir det mycket dyrare, även om det ser billigt ut där ;)
.. om vi går tillbaka till ämnet brännvidder nu, ;)
/ ElinH
Undrar också om ett 55-200 duger. Har inte råd med ett bättre på ett bra tag, så jag vill vara säker på att jag har tillräckligt med zoom!
putt
/ ElinH
putt
/ ElinH
Jag hade tidigare ett 55-200 (nu 70-200), och det har fungerat prima till hästfotografering.
#19 Så du har aldrig upplevt att du inte kommer tillräkligt nära? Är lite orolig över det..
/ ElinH
#20. Det går alltid att beskära :)