Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 2419 ggr
Mari
0

Canon: antal exponeringar?

Jag vet att det finns en sån här tråd redan men i den hittar jag inget direkt bra svar på hur man ser på en canon hur många exponeringar man tagit.

Någon som vet?

Jag har läst på olika fotosidor och även mailat till supporten på canon men har inte fått nått svar ännu.

Det jag förstått är att räknaren slår om vid 9999.

Jag har en eos 350D.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

sophiia
0

har också försökt att se  de, har en oxå en 350D.  Men jag har fått göra en gissning och jag har inte tagit så många då min räknaren inte slått om ännu xD

Mari
0

#1 Läste nyss nått i ett forum på fotosidan om att canon läggerbilderna i mappar :S Fattade inte mycket men nått i stil med att när det står 143-8759 (på bilden) så betyder det att kameran har gjort 43st mappar med 100st bilder i varje.. men vad 8759 står för har jag fortfarande inte förstått..

Folk säger också att ända sättet att få veta hur många exponeringar kameran gjort är att lämna in den på en canonverkstad så kollar de med nått speciellt program, jag tycker att det programmet borde gå att få tag på själv så man slipper skicka iväg kameran :P

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

fridak
0

jag TROR det är så här först kommer mappnamnet som i ditt ex var 143 och då har 43 mappar gjorts. i var mapp får 9999 bilder plats, så din bild är nr 8759 i 43 mappen. (9999x42) + 8759 blir 428717, alltså är sifferexemplet bild nr 428717 som kameran tagit. Men det är bara vad jag tror.

Mari
0

#3 Det låter väldigt rimligt, men det som jag fattade var att de bara får plats 100st bilder i en mapp i 100-serien på canonkameror.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

E-Lingman
0

#3 låter rimligt men hur blir det då när jag har siffrorna 385-8547? Är det 85 mappar då? det kan orimligt vara så för det skulle betyda att jag har tagit 848463 bilder med mitt hus, klarar den ens av dettta?

Mari
0

#5 Det kan inte stämma, jag har 238-3836 på min kamera och som sagt så skulle kameran inte ha klarat så mycket :S

Så det måste vara nått annat sätt man räknar ut det på.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Isak
0

Vissa hävdar att man räknar ut antalet genom följande formel.

(mappnamn-100)x100+36 vilket i ditt vall blir 13836 exponeringar, men det är detsamma som att använda sig  utav de fyra sista siffrorna och multiplicera med första siffran i mappnamnet.

Men kameran kommer ihåg det högsta nummret och stoppar någon i ett minneskort där det ligger kvar info med högre bildantal ex. deras sista bild hetter 534-3488 så fortsätter kameran att räkna därifrån för att förhindra dubbletter.

Första bilden på en ny Canon heter 100-0001.crw

Men säkrast är att låta Canon kolla på det.

Hälsningar

Alexander

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Mari
0

#17 Tack för ett bra svar :)
Det låter som ett rimligt sätt att räkna ut det på :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se