Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 428 ggr
eliinb
0

Pentax?

Det blir troligast redan i sommar jag skaffar ny kamera. Om jag väljer pentax, tycker ni jag ska satsa på den billigare varianten K100D eller den lite dyrare, K10D?
Finns det stort utbud av optik till Pentax för ungefär samma pris som till de mer "kända" (missförstå mig rätt) märkerna som Canon och Nikon? 

Tänkte mig innan en canon eos 400d, då jag testat en kompis kamera.

Så vad tycker ni? Är dessa pentax-kameror inget emot canon eos 400d? Jag tycker personligen pentax är intressant. Har haft en liten kompaktkamera därifrån förut.

Tack på förhand, Elin

ElinSvensson
0

jag har ingen erfarenhet av pentax.

Men jag valde canon, till mestadels för att det finns mkt objektiv, och canon har sin L optik. ;)

Marija
0

Har provat både Pentax K100D och Canon EOS 400D.
Valet mellan dom är för mej inte allt svårt, helt klart en K100D! Greppet är såååå mycket bättre på K100D än 400D. Båda är rätt små men jag tycker att K100D ligger bättre i handen.

Jag tycker att du ska känna på båda kamerorna innan du bestämmer dej, lycka till med till köp! :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

eliinb
0

Jag har känt på 400dn då en kompis till mig har en, men inte pentaxen, det blir dock inte förrän till jul har jag kommit fram till nu. Och då kommer jag välja mellan en av pentaxkamerorna, eller nikon d80 då den ev. har sjunkit i pris. Glad

Marija
0

#3 Då tycker jag absolut att du ska köpa en Nikon D80!
Den har ännu skönare grepp =)

eliinb
0

Okej, hur mycket tror du den sjunkit i pris till efter jul?

Muwrat
0

jag har pentax elr jaa det är ju mammas men ändå ;P anldeningen til märket var att vi redan hade en pentax systemkamera analog och därför hade vi redan en del objektiv som går att använd apå den digitala

The-Photo
0

Man kan ju inte bara gå efter vilken som ligger bäst i handen, mer optik och prylar passar till Canon somsagt.

Marija
0

#7 Det är klart, men jag skulle aldrig köpa en kamera som inte låg bra i handen hur mycket utrustning och tillbehör det än fanns till den ;)

Tekniskt sett så är ju husen (syftar på 400D, D80 och K100D) rätt så lika.

eliinb
0

Okej, men i alla fall. Hur mycket tror ni att d80'n sjunkit till mellandagsrean?

ElinSvensson
0

#8 men det går ju faktiskt att uppgradera sig med husen ;)
40D ska väll inte vara så hemsk ? ;P

The-Photo
0

#10 40d är typ den bästa jag nånsin känt på, 400d ligger inte såå handen men det är ju inte plågsamt att hålla i den.

ElinSvensson
0

#11 jag känner det samma ;) Visste inte hur mkt jag skulle hålla på med fotografering, om jag skulle tröttna osv. Canon hade L optiken, och 350d var billig ;) haha.

Emelie-G
0

#9 Det är nog svårt att säga, och jag är inte säker på att alla fotobutiker rear ut särskilt mycket ur sitt sortiment under mellandagarna.. Men här kan du se hur priset har förändrats sedan den lanserades:

http://www.prisjakt.nu/bilder/graph_price.php?p=111695

eliinb
0

Okej, hur var 40d då?

The-Photo
0

#14 Kamerahuset ligger på 9000:- just nu.

Emelie-G
0

Prisutveckling för 40D (utan objektiv, endast kamerahus):

elinnn
0

Oj Nikon D80 har sjunkt ganska mycket i pris nu på slutet..

eliinb
0

Och d80'n lär sjunka mer också! :D Tack alla för tipsen.