Bästa "nybörjarkameran"?
Vilken kamera är bäst att börja med?
jag vill gärna fota och tycker att det är jätte kul! Men jag har en super dålig digitalkamera och en jätte gammal Minolta….
Jag skulle gärna vilja investera i en ny kamera! Vilken är "bäst" att börja med?
Vilken typ av kamera är du ute efter? Kompaktkamera, systemkamera osv?
Vad är skillnaden? Jag har bara "hört talas om" systemkamera!
Det enda kravet är nog att den ska vara digital!
Jag har en Sony Alpha 100 som jag trivs väldigt bra med. Den är ganska enkel, men har samtidigt manga funktioner som man kan leka med.
Mitt rad är att köpa en kamera som du kan "växa" med, dvs en som du kan utvecklas med men som ända haller även när du känner att du har blivit bättre - en kamera som utmanar dig, samtidigt som den är lätt att hantera.
-Jenny
har du något tips på en sån? ;) jag är inte så "inne" på de nya kamerorna!
Som sagt, jag gillar min Sony Alpha 100, men det finns ju manga olika kameror. Canon brukar väl ocksa vara ganska bra, har jag hört.
Finns ett par fotosajter som recensierar kameror. Om du inte har problem att läsa pa engelska sa sök pa "camera" och "recension" eller "review" i google sa ska du se att du hittar nat. Sen är det bara att fundera ut vilken prisklass, och vad du vill ha ut av kameran. Kan ju varna dig att det blir lätt manga timmar som man spenderar i letandet… ;)
Och om du inte skulle hitta nat pa nätet, ga till närmaste fotoaffär och fraga dem. De hjälper dig säkert när du talar om vad du vill ha ut av kameran och har bättre koll än jag. :)
Lycka till!
-Jenny
#2 En kompaktkamera är en "vanlig" digitalkamera :) Det är svårt det här, eftersom de flesta nog rekommenderar de kameror de äger själva. På fotosidan.se (under produkter > recensioner) finns det en hel del recensioner av olika kameror som förhoppningsvis kan hjälpa dig lite.
Men som Jenny skriver här ovan, så tror jag att det bästa är att gå till en fotobutik där du även kan få klämma på och testa olika kameror :)
Oki! hehe ja min svåger jobbar på Expert så jag får lite rabatt där oxå!
hehe!
Men de kamerorna i den butiken (Liten butik) verkade så… "Lättta" haha! men jag har iof inte kollat in alla funktioner och så! hehe! 

Canon EOS 400D är ganska bra systemkamera. Ganska "billig", bra och inte alltför komplicerad^^
Jag tycker du ska börja med en lite mer avancerad kompaktkamera som du kan lära dig med först, innan du tar steget till system.
Jag håller med dom som har skrivit att du ska gå till en fotobutik och klämma och känna lite.
Där kan du få se/hålla i/på både långzoomade kompaktkameror, samt både små och större systemkameror.
Min första systemkamera var en Canon EOS 350D (fotar nu med en Nikon D80), och jag kan säga att det är en riktigt bra kamera att börja med. Men det är ju bara vad jag tycker.
Hoppas du hittar någon som du fastnar för och bestämmer dig för att köpa.
/Michaela Lundgren
#8 Den ska jag kika på! Tack! 
Är det bra att köpa begagnat??
#11 Inte om den tagit för många exponeringar
Jag har en canon powershot S3 IS som är kompaktkamera, men jag är väldigt nöjd med den som första kamera !

Ett alternativ är långzoomen. En perfekt kamera om man vill ha "lite mer" än kompaktkameran.
13# har du några bilder man kan få se som du fotat med den? är den bra att fota fart med? Altså rörliga objekt!?
14# vad menas med det? Altså vad innebär kamera med långzoom?

#15 En långzoom är en mer avancerad digitalkamera (inte systemkamera) med lång zoom. Min tex. har x12 zoom. De flesta kompaktkameror har ungefär x3 zoom.
Om du går in på cyberphoto.se och trycker på digitalkameror och sedan långzoom ser du ett antal långzooms-kameror.
Bifogar en bild på en långzoom.
Lycka till!

#7 Många av kamerorna känns lätta då det oftast sitter ett reativt lätt objektiv på också. Men till många kameror så kan man köpa till ett batterigrepp för att både kunna få plats med ett extra batteri, samt att den ger lite extra stadga och att man lättare kan ta bilder i vertikalt läge.
Personligen skulle jag inte klara mig utan ett sånt grepp.
Sen när du undrar om bästa nybörjarkameran så är det svårt att säga på rak arm vilken som är bäst. Alla systemkameror är bra, men vissa bättre än andra. Mitt råd är att titta lite på vad de olika märkena har för övrigt utbud till kamerorna, samt att klämma på dem för att skaffa en egen uppfattning om vilken som känns bäst för dig.
Hälsningar
Alexander
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Tack för alla svar!!