Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 607 ggr
Canonball
0

Blå kant?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var jag och fotoade med min D80 på en dressyrtävling för första gången. Bilderna blev bra, men det var en sak som jag stärde mig på. När jag tittade på bilderna i datorn så ser jag att varje vitt flt har en blå kant! Varför har det blivit så?

Har ett Tamron 70-300 mm - objektiv.

Bifogar ett exempel. Det konstiga var att när jag tog på vita hästar blev det ingen blåkant!

Granatapple
0

Är inte det sådan som kallas kromatisk aberration?

Ellsa
0

#1 Nej jag tror inte det.

Anna
0

Jo, det är kromatisk aberration. Uppkommer vid skarpa kontrastkanter, exempelvis svart mot vitt, som på din bild.

Optikens fel. Jag får samma problem med mitt 70-300mm. Ingenting att göra åt tyvärr, förutom att redigera bort i photoshop.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Spader-EliN
0

#3 - har fått så med mitt Minolta AF 70-210 men jag upplever att det blir bättre om jag fotar manuellt

Anna
0

#4 Kan stämma! Har inte använt mitt tamron 70-300 på länge eftersom jag gått över till nikon 80-200.

annaattlid.se

Canonball
0

Okej, tack så mycket :D

Ellsa
0

Jag trodde att det här var kromatisk aberration. Är båda det?

Anna Attlids bild.

Spader-EliN
0

#7 båda är det, det är bara att attlid bild är mkt mer uppförstorad så det syns tydligare

Anna
0

#7 Korrekt det som #8 skriver.

annaattlid.se

Ellsa
0

#9 Okej, bra för nu vet jag det :)

Lininaa
0

Händer samma för mig med mitt 70-300, grymt störande.

Canonball
0

Märkte nu att det var gaska lätt att ta bort i PS med hjälp av färgersättnings-verktyget! :D Här kommer redigerad bild…

Canonball
0

Och original… Vet ni om det finns filter för sån här blå kant?

Isak
0

#13 Vad jag vet så finns det inga filter för CA. Men det går alltid att fixa med hjälp av PS.

Det hela är väldigt vanligt på billigare objektiv.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

angelinabergenwall
0

#13 Kromatisk aberration händer för det mesta när man kombinerar många linser som man gör i objektiv. Många tillverkare förhindrar det genom att göra linserna på ett speciellt sätt (har ingen aning om hur). Sigma märker sina såna linser med APO.

Skulle nog vara ganska svårt att fixa nåt filter som förhindrar det.