Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 745 ggr
Toltaren
0

D80 / D90

Hej!
Nu skulle jag vilja ha erat råd rätt mycket. Jag ska snart köpa en ny kamera, och väljer mellan Nikon D80 och Nikon D90 (som kommer i höst någon gång) D80 säljer man ut rätt billigt nu eftersom den nya uppsättningen kameror kommer, och jag undrar helt enkelt är D80 bra, kan man fota länge med den utan att "växa ur den"?

Vad säger ni Nikonister som fotar med D80? =)

Edit: Jag har för nuvarande en Nikon D40

Anna
0

Vad har du för kamera nu?

Jag valde D200 över D300 pga att jag inte tyckte D300 var värd nästan 6000kr mer för något bättre brusreducering. Det är aldrig fel att köpa en äldre modell! Jag är supernöjd med min D200.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Lininaa
0

Jag är jättenöjd med min D80, men det är svårt att säga då jag inte vet vad som kommer skilja D90 från D80 :)

Toltaren
0

#1 Nu har jag en D40

#2 Det enda som jag vet är att den har inbyggd sensorrengöring, 5 bps och 3" LCD skärm.

elinnn
0

#3: spännande då den kommer ut, kanske blir den nästa kameran man ska uppdatera sig till! :)

The-Photo
0

Tycker att du ska satsa på en d200 /d300, d80 känns inte riktigt värt att uppgradera sig med.

Anna
0

#5 Jag vet många som uppgraderat från D70/D50 till D80 och blivit mycket nöjda, så det beror nog mkt på vad man är ute efter och vad man förväntar sig.

D200/D300 är ju proffskameror så att säga, enbart manuella lägen t.ex. Viktigt att veta det innan man bestämmer sig.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[michaelalundgren]
0

En D80 är en riktigt bra mellankamera, men om du är rädd för att växa ur den skulle jag satsa på en D200/D300

MLphoto
0

Jag är jättenöjd med min D80, har inte mycket negativt att säga om den då den passar mig och min hobbyfotografering helt suveränt! Det är helt klart en kamera man utvecklas med under många år :)

Vad kommer skillnaden vara mellan D80n och D90n?

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Toltaren
0

#8 Det enda som jag vet är att den har inbyggd sensorrengöring, 5 bps och 3" LCD skärm.
;) stod i inlägg #3

MLphoto
0

#9 såg att det stod i inlägg #3, men är det någon som vet något ytterligare som kommer skilja D80n från D90n ? :P

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Hajda
0

Jag är mega nöjd med min D80, men om sanningen ska fram förstår jag mig inte varför du ska byta?
Det är egentligen så här, det finns Nikon D40 och Nikon D300/D200, det mellan dem är egentligen samma sak bara det att Nikon vill tjäna mer pengar. Jag ångrar mig kanske lite att jag köpte en Nikon D80 och istället inte köpte ett bra objektiv till en D40 om jag hade köpt den. Att du inte direkt satsar på en D200 eller D300 tycker jag bara är dummt, då D90 säkert kommer kosta lika mycket som en D200. Men om du fortfarande är fasst med att du vill ha något mellan D80 och D90 rekommenderar jag starkt D80, satsa dem övriga pengarna på objektivet, det är ju halva kameran kan man säga!

Hajda
0

* Det enda skillnaden egentligen är att dem övriga från D40, D40x, och D60 har AF-Fokus i kameran.

elinnn
0

#12: Och det är ändå en nackdel, då jag byter upp mig kommer jag köpa en som har AF i kamerahuset.

neonrosa
0

Är grymt nöjd med min D80, den är fantastiskt bra att utvecklas med.

ElinH
0

Jag hade nog hellre sparat ett tag till och sedan klöpt en D200 eller D300. D80 och D40 har inte tillräkligt stora skillnader om du frågor mig.

Men om du endå vill ha en D80 så är det ju ganska smart om du väntar tills D90 kommer ut, D80 kommer garanterat att sjunka i pris då!

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus