vilken kamera?
Har några frågor här.. För det första undrar jag vilken kamera som är bäst; Nikon D50 eller D40x? Är det någon större skillnad?
Sen undrar jag om nikons kameror har bättre färger än canons? De bilder jag har sett från canons kameror är iaf oftast skarpare i färgerna.. Så undrar jag också vilken av dessa tre kameror som har snabbast autofocus och är mest lämplig att ta fartfyllda kort på tex hästar med..
Ska nämligen köpa kamera i sommar, och valet står mellan dessa tre kameror, kan inte köpa någon för över 6000 kr inkl. objectiv..
Jag skulle valt D50, dels för att D40x saknar autofokusmotor vilket gör att objektiven måste innehålla det för att du ska få fungerande autofokus (detta begränsar objektivutbudet en del), dels för att jag tycker att D50 är skönare att hålla i. D50 slutade dock att tillverkas för ett tag sedan, så jag tror inte du kan få tag på en ny sådan idag.
Färgerna och framförallt hastigheten på autofokusen beror nästan enbart på vilket objektiv man använder.

#1 Jag har faktiskt hittat en ny D50 i en affär :) Ganska billig också..
Tycker du ska satsa på en D50 eller 400d, känn efter vilken som känns bäst ;)

Ett objektiv med AF ger generellt snabbare AF än ett utan AF, förutsatt att kameran har det då.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

#3 Alltså Canon 400d?
#4 … men kostar generellt lite mer ;)

Jag har bestämt mej nu ;) Jag tar en Nikon D50, om den är slut i affären så kör jag på Canon 400D :) Jag vill inte ha en kamera där autofokusen ligger i objektivet, dels för att objektiven blir dyrare och dels för att man har färre att välja mellan.. Men nu har jag en liten fråga här (säkert jättedum) Kan man ha ett objektiv med AF på en kamera som redan har det inbyggt? Blir det någon skillnad och funkar det öht?

#7 - det är klart det funkar. =)
#7 Det funkar jättebra!
Har själv en Nikon D50 och till den ett objektiv med AF inbyggt =)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

#9 hur blir skillnaden då?
#10 Har inte märkt av någon skillnad alls.

#11 men varför väljer man ett objektiv med autofokus då om det är dyrare? Ursäkta mina dumma frågor, men jag är inte så hajj på systemkameror (A)

#12 Du ser vissa objektiv har ändå AF i sig, även om det inte behövs. Detta för att Nikon ska slippa bygga så många med och utan, fattar du? :)
Det är ingen dumfråga, alla frågor är bra frågor! =D
#12 Objektivet var väl det jag sökte i övrigt. Sen om det hade autofokus spelade ingen roll för mej. Dessutom hade inte Nikon något likadant utan autofokus ;)

#13 och #14 Smaart ;) hehe.. Men då är det vanligt att objektiven har AF och blir dyrare oavsett om man väljer med eller utan AF i huset om man köper nikon? Eller finns det stort utbud av objektiv utan det också?

Såg nu att D50 är slut där jag tänkte köpa den, men har ni några andra förslag på bra systemare som ligger under 6000:- förrutom canon 400D?
#16 D40, D40x? Vet inte hur mkt Canon 450D ellöer Nikon D60 ligger på men det är ju bara att kolla :)

Jag har bestämt mej för att inte köpa varken D40 eller D40x då jag vill ha autofokus i kamerahuset.. 450D ligger på runt 700 tror jag "/
#18 Okej :/ hmm, en Sony kanske? Alpha vad dom nu heter..
Kolla på recentionerna som finna är på Hf ;)

#16 Varför inte 400D?
/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se

#20 Jag är inne på att köpa en 400D just nu, blir antagligen en sån.. Men jag tänkte om ni har några andra tips :)
#19 Tack för tipset :) Ska göra det!

Det finns ju så många andra kameramärken annars. Varför inte ta en titt på Pentax K100D super? Den ligger vid priset du tänkt dig.