x antal exponeringar?
Det pratades ju lite om hur många exponeringar ens kamera hade gjort m.m. Och hur många en viss kamera klarar. Jag fick aldrig något svar på hur man kollade antal exponeringar på sin system kamera. Jag har en nikon d80 och vill gärna veta detta.
Mvh cecilia

på Opanda Exif kan man se. funkar för min Nikon D40, men vet inte om det går till Nikon D80
Har D80 och det funkar.
http://www.regret-nothing.com
D50 som är en billigare version klarar av runt 50.000 (min lever på övertid med snart 60.000 så det är bara riktlinjer men visst börjar spegeln hänga sig ibland). Så D80 klarar minst av 50 000.
#5 Hur kollar man antalet exponeringar på nikon d50? :P
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Laddar ner Opanda Exif och sedan öppnar du den senast tagna bilden, kommer ej ihåg vad som man ska leta efter under, det står iallafall när någonstans hur många man har tagit:)
#6 Tack :D
/ ElinH

Vart laddar men ner detta program?
#8 På deras hemsida. www.opanda.com tror jag. Inte helt säker.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Jo, men de funka : tack! Hur gör man sen? Har öppnat min senaste bild i deras program. Kommer åd upp massa uppgifter om bilden. Men vart står de hur många exponeringar min kamera tagot :S?1
Bläddra ganska långt ner, där du kan se hur många exponeringar du gjort står det såhär;
**
Total Number of Shutter Releases for Camera =**

"total number of shutter releases for camera" , står nästan längst ner.
På deras hemsida, där man laddar ner står det:
Choose Download Address: Download 1 **Download 2 Download 3
**Vilken ska man välja där? Eller är det inte äns där? 

Tog bara Download 1 och det fungerade:)
#14 Okej, då var jag iallafall inte på fel ställe och letade. Provar det jag också så får jag se om det funkar ^^
Edit: Laddade ner det nu, och man måste tydligen vara inloggad som administratör för att installera det. Suck. Får se om jag orkar någon annan dag.

Tog hjälp av ett annat program och de visade sig att jag tagit ca 25000 exponeringar med min d8o0 som är inköpt för ett år sedan. Känns OK. Någon som vet vad "döds" gränsen är för D80? Eller vart man kan kolla sånt??
#16 Tror det står på Nikons hemsida.
#17 Har för mig att jag har tittat, men inte hittat det. Men jag kan ha fel ;)
#16 Om du hittar det får du gärna skriva det här :)
Någon som har Vista och har det programmet? Står nämligen att det bara fungerar upp till XP.
Jag har Vista och det funkar utmärkt.
Är det någon som har fått det att funka för Canon-kameror? Jag hittar ingen uppgift om totalt antal exponeringar.
Vänliga hälsningar
Niklas
Vad har du för kamera? För ser inte "Total number of S…"
#21 Med Canon kan du kolla direkt i kameran om du först trycker på typ visa bilder och sen zoomar in med + knappen står det i hörnet.
MVH Josefin
#23 Har en D40 :/ Så de borde komma upp..
#24: Näpp, det tror jag inte. Den räknaren slår över till noll efter 9999.
Vänliga hälsningar
Niklas

#25 - har också en Nikon D40, och opanda exif funkar på mig. Du måste bläddra ner nästan längst ner. där står det.

Min har gått 8130 fast den var begagnad :)

#22 Du har valt Download 1 istället för Download 3.
#29 jaha :) Tack :D Då får jag ladda ner igen då ;)
Nu hitta jag :) Hade 7423 exponeringar ;>
Jag laddade ner Downloads 3 och min dator blev helt konstig.. kan inte gå in i vissa mappar :S

#32 Ladda ner download 1 och när du kollat hur många bilder du tagit kan du ju ta bort programmet från datorn. :)
Bara 50 000? >_> jag tar ju typ 500-1000 bilder per gång.. då får jag bara fota 50-70 gånger eller nåt? O_O *panik*
Bäst att börja spara till ny kamera trots att den bara är några veckor gammal. >_>'
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#34 Jag tycker också det låter lite.. :/
Jag tror att era kameror klarar sig. Just nu har jag tagit 62.000 exponeringar med min och den lever fortfarande *ta i trä* Dock börjar spegeln kärva lite när det är kallt.
#36: Måste man byta kamera sen? Eller går de å fixa på ngt annat sätt?
#37 Du kan lämna in kameran för reparation men det kostar en slant.
jag tog både downloads 1 och 3 och jag bläddra längst ner men det vill inte funka för mig hittar inte det och jag har en d40.
putt

#39 Ojdå :/ Men för min funkade det med 1.

Får upp all information om bilden men kan inte hitta Total **Number of Shutter Releases for Camera =
**hjälp någon?

Jag har laddat hem programmet, och lagt in en bild, men lyckas inte heller hitta stället där man ser antalet exponeringar.. någon som vet? (A)

#43 Långt ner.
Det står inte för mig och jag har en Nikon D50.. Laddade hem 1 först och sedan 3 och inget funkar! Ska köpa den här kameran men vill först veta hur många exponeringar den gjort.. paniiiik måpste veta NU! :S
/ ElinH